40 proc. powierzchni zaplanowanej do oddania w br. pojawi się w największych miastach

Autor: BNP Paribas Real Estate 3 grudnia 2015 12:57

W ciągu sześciu pierwszych miesięcy 2015 roku krajowy rynek powierzchni handlowych powiększył się o 183 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, dysponując łączną powierzchnią około 10,5 mln mkw. jak wynika z raportu „Rynek powierzchni handlowych w Polsce. Analiza 8 aglomeracji”. W gronie kluczowych trendów obserwowanych na tym rynku eksperci BNP Paribas Real Estate Poland wymieniają wzrost zainteresowania inwestorów i deweloperów największymi miastami, rosnącą rolę procesów związanych z modernizacjami i repozycjonowaniem, coraz silniejszą rolę ulic handlowych i e-handlu.

Według szacunków BNP Paribas Real Estate Poland, 40 proc. powierzchni zaplanowanej do oddania jeszcze w tym roku pojawi się w największych miastach aglomeracyjnych. Ten trend będzie kontynuowany w latach 2016 – 2018. Co więcej, na rynku znów kluczową rolę zaczną odgrywać najwięksi gracze, w tym m.in. Unibail Rodamco, ECE, InterIkea, Atrium European RE, Apsys, Multi czy GTC.

- Pomimo tego, że w ostatnich latach większość nowej powierzchni dostarczono w małych i średnich miastach, to na przestrzeni lat 2016 i 2018 trend ten może zostać odwrócony na korzyść dużych, aglomeracyjnych jednostek. Przyczynią się do tego projekty takie jak realizowana w Poznaniu przez Apsys Posnania (100 tys. mkw.), Wroclavia w stolicy Dolnego Śląska (64 tys. mkw.), stołeczny projekt GTC, Galeria Północna (65 tys. mkw.) czy projekt Forum Gdańsk (62 tys. mkw.) – komentuje Anna Staniszewska, dyrektor działu analiz rynkowych i doradztwa, CEE, BNP Paribas Real Estate Poland.

Eksperci BNP Paribas Real Estate Poland w raporcie podkreślają, że spośród 5 największych pod względem powierzchni projektów dostarczonych na rynek w pierwszym półroczu, zaledwie jeden – Galeria Neptun (25 tys. mkw.) w Starogardzie Gdańskim – zlokalizowany jest na terenie jednej z ośmiu największych polskich aglomeracji. W okresie od stycznia do czerwca br. największe nowo wybudowane centrum handlowe otwarto w Lublinie – zrealizowane przez Immofinanz Tarasy Zamkowe (38 tys. mkw.).

W gronie pięciu w/w projektów, znalazły się również trzy realizacje polegające na rozbudowie istniejących obiektów. W pierwszym półroczu swoje premiery miały powiększone: Centrum Handlowe Ogrody (22,5 tys. mkw.) w Elblągu, toruński Atrium Copernicus (17 tys. mkw.) i zlokalizowana w Jeleniej Górze Galeria Sudecka (12,9 tys. mkw.).

- Rozbudowa, modernizacja i repozycjnowanie – to kluczowe kwestie, którym coraz większą uwagę poświęcają właściciele i zarządcy starszych obiektów chcąc konkurować z nowymi projektami. W najbliższych latach conajmniej 25 proc. dostarczanej na rynek powierzchni będzie pochodzić właśnie z procesów rozbudowy czy modernizacji – zauważa Fabrice Paumelle, dyrektor działu powierzchni handlowych BNP Paribas Real Estate Poland.

KOMENTARZE  
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,98

  • Śr

    3,48

  • Min

    2,38

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8658

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 563358

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.