46 proc. konsumentów w Chinach kupuje produkty żywnościowe on-line

Autor: gochina.gov.pl za WPHI Szanghaj 24 maja 2016 11:38

Chiny posiadają najbardziej rozwinięty rynek e-commerce na świecie. Udział Chin w handlu internetowym w skali globalnej wynosi 40%. Wartość wymiany handlowej w ramach chińskiego e-commerce wyniosła w 2015 roku około 672 miliardów dolarów, zaś zgodnie z przewidywaniami w 2016 roku ma ona osiągnąć poziom około 1 biliona dolarów. 81% chińskich konsumentów korzystało w 2015 roku z platform internetowych, przy czym w 35% przypadków był to handel transgraniczny z towarami zagranicznymi jako przedmiotem transakcji. Dla chińskich konsumentów szczególnie istotna jest oferta sklepów internetowych w zakresie artykułów spożywczych (46% konsumentów kupuje produkty żywnościowe on-line) - czytamy w opracowaniu WPHI Szanghaj.

Na rynku e-commerce B2C dominuje grupa Alibaba posiadająca sklep internetowy TMall, którego udział wyniósł w pierwszej połowie 2015 roku 57,7 %. Drugą pozycję zajmuje platforma JD.com (25,1 % udziału w rynku), trzecią Suning (3,4 %), czwartą VIP.com (2,5 %). Istotną rolę odgrywają ponadto: Amazon China, dangdang.com, gome.com.cn, Yihaodian . Sprzedaż on-line B2B jest domeną m.in. grup Alibaba, Ganglian Holdings, Global Resources. Największą platformą C2C jest zaś Taobao.

Wspomniane sklepy są platformami wielobranżowymi, ale większość z nich wprowadza do swojej działalności elementy specjalizacji. Artykuły spożywcze oferowane są zwykle w ramach odrębnych od ogólnej platform internetowych, jak na przykład Miao TMall, Chi Taobao, Chaoshi JD, Chaoshi Suning. Na rynku e-commerce funkcjonuje ponadto szereg przedsiębiorców nastawionych wyłącznie na sprzedaż żywności. Do największych wyspecjalizowanych platform należą: WoMai (sklep koncernu COFCO), Tuotuo, benlai.com, yoocai.com, SF Best, youguo.com (sprzedaż świeżych owoców i warzyw).

Jak opisuje WPHI Szanghaj, dotychczas e-commerce był szansą na wprowadzenie produktów na chiński rynek bez konieczności uzyskiwania licencji importowej i przechodzenia przez kontrole związane z bezpieczeństwem żywności, a także dostosowania opakowań towarów do szczegółowych wymagań stawianych produktom importowanym i krajowym.

13 października 2015 roku opublikowana została regulacja urzędu AQSIQ Nadzór nad transgranicznym handlem internetowym w sektorze żywnościowym w ekonomicznych strefach bezcłowych. Zakresem zastosowania regulacji objęte są produkty sprowadzane do Chin w ramach e-commerce w formie Bonded Zone Model, zaś jej celem zapewnienie spójności e-commerce z przepisami o bezpieczeństwie żywności. Nowe przepisy określają powinności chińskich transgranicznych platform e-commerce (zapewnienie odpowiedniego poinformowania konsumenta o produkcie żywnościowym i możliwości zgłoszenia zastrzeżeń co do bezpieczeństwa danego artykułu). Platformy muszą być obecnie zarejestrowane we właściwym biurze AQSIQ i zgłaszać poszczególnych sprzedawców żywności współpracujących z nimi (wraz z informacjami identyfikującymi danego przedsiębiorcę).

Ponadto, nowe normy wyznaczają standardy co do opakowania produktów – wprowadzenie towaru na chiński rynek przez e-commerce wiąże się w przypadkach niektórych produktów (np. mleko w proszku dla dzieci) z koniecznością umieszczenia etykiety w języku chińskim. Pozostałe produkty żywnościowe powinny zaś posiadać e-etykietę w języku chińskim opublikowaną na platformie (zawierającą wszystkie informacje o artykule przewidziane przez chińskie prawo)

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    7,99

  • Śr

    5,51

  • Min

    3,49

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8920

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 584697

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.