53 proc. polskich firm rodzinnych ocenia swoją sytuację ekonomiczną negatywnie

Autor: dlahandlu.pl 22 września 2015 13:42

Z najnowszej, czwartej już edycji badania KPMG wynika, że mniej niż połowa polskich firm rodzinnych swoją sytuację ekonomiczną ocenia pozytywnie. Natomiast wyniki dla wszystkich 25 badanych krajów Europy są korzystniejsze: aż trzy czwarte firm rodzinnych pozytywnie oceniło swoje perspektywy na przyszłość.

Z badania wynika, że spadł odsetek firm oceniających swoją sytuację pozytywnie (z 57 proc. w poprzedniej edycji do 47 proc. obecnie). Wzrósł natomiast odsetek firm oceniających swoją sytuację neutralnie (z 36 proc. do 40 proc.) lub negatywnie (z 7 proc. do 13 proc.). W Europie kolejny rok z rzędu zwiększył się udział firm optymistycznie oceniających swoje perspektywy i osiągnął już 75 proc. Firmy rodzinne w Polsce częściej koncentrują się na utrzymaniu dotychczasowego poziomu przychodów, zatrudnienia czy inwestycji zagranicznych, a nie na generowaniu wzrostu. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy wzrost przychodów odnotowało 22 proc. polskich firm rodzinnych – to aż o 19 punktów procentowych mniej niż w poprzedniej edycji badania. 17 proc. firm podjęło decyzję o zwiększeniu zatrudnienia – w poprzedniej edycji odsetek ten wynosił ponad 30 proc.

- Spadek optymizmu widać w szczególności w dużo mniejszej chęci podejmowania nowych inwestycji – z 70 proc. w poprzedniej edycji badania do 53 proc. obecnie, jednocześnie odsetek firm bez planów inwestycyjnych wzrósł z 25 proc. do 45 proc. Mniej nowych inwestycji to potencjalnie mniej nowych miejsc pracy, mniejsze szanse na wzrost przychodów w przyszłości, mniej środków na innowacyjność. Miejmy nadzieję, że to tylko chwilowa korekta nastrojów wśród polskich przedsiębiorców po optymistycznych prognozach wynikających z poprzednich edycji badania – komentuje Wojciech Stopka, partner w dziale audytu w KPMG w Polsce.

Podobnie jak w poprzednich edycjach badania, największym wyzwaniem dla polskich firm rodzinnych pozostają rosnące koszty pracy – tę kwestię sygnalizuje ponad połowa respondentów. Drugim znaczącym problemem polskich przedsiębiorców jest wzrost konkurencyjności (35 proc. wskazań), która stanowi jednocześnie główną obawę europejskich firm rodzinnych (37 proc.). Trzecią barierą dla polskich firm jest niestabilna sytuacja polityczna – warto zauważyć, że to zagadnienie po raz pierwszy w badaniu pojawiło się wśród trzech najczęściej wskazywanych obaw.

Podatki oraz pozapłacowe koszty pracy są w Polsce niezmiennie wskazywane jako czynniki hamujące wzrost. Firmy rodzinne oczekują reform, takich jak obniżenie poziomu opodatkowania (43 proc. wskazań), zmniejszenie pozapłacowych kosztów pracy (43 proc. wskazań) oraz uproszczenie przepisów podatkowych (40 proc.). Poziom opodatkowania oraz skomplikowania prawa podatkowego nie martwi tak bardzo firm europejskich, których główne postulaty koncentrują się wokół rynku pracy.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • am 2015-09-23 14:38:57

    nie ma się chyba czemu dziwić, jedynie temu, ze jedynie 53% firm a nie 100%.

    Konkurowanie z zachodnimi koncernami to walka z wiatrakami.

    Kapitał zachodni podgryza sukcesywnie małe firmy, ogranicza możliwości rozwoju a przecież to małe i średnie firmy płacą podatki a duże się migają.

    Nie ma co liczyć na pomoc władz, bo te są pomocne ale wielkiemu biznesowi z Zachodu. Zatem nastroje muszą iść po równi pochyłej.

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    9,13

  • Śr

    6,29

  • Min

    4,53

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7271

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.