PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY
  • Partner portalu

6 kluczowych wyzwań w handlu detalicznym według PIH

www.portalspozywczy.pl 9 grudnia 2019 14:53

Waldemar Nowakowski, prezes Polskiej Izby Handlu, podsumowując 2019 rok, wskazał sześć kluczowych wyzwań w handlu detalicznym, które dotyczą zarówno 2019 jak i 2020 roku.

1. Ograniczenie handlu w niedziele

W przypadku ograniczenia handlu w niedziele sytuacja jest dynamiczna, ponieważ nie weszło ono jeszcze w życie w całości. Dlatego kompleksowa ocena będzie możliwa tak naprawdę dopiero po roku obowiązywania pełnego ograniczenia, czyli pod koniec 2020. Obecnie w świetle danych, jakie docierają do PIH z różnych wywiadowni oraz z branży, wyłania się następujący obraz: sklepy do około 100 mkw., które mogą działać w niedziele na podstawie przewidzianych przez ustawę wyłączeń, w szczególności w oparciu wyłączenie pozwalające właścicielowi stanąć za ladą, w sporej części odnalazły się w nowej rzeczywistości legislacyjnej. Większe sklepy (z reguły powyżej 100 mkw.), które z wyłączeń skorzystać nie mogą i muszą być zamknięte w niedziele, osiągają gorsze wyniki niż przed wprowadzeniem ograniczenia. Przyczynia się do tego dodatkowo agresywna polityka marketingowa sieci dyskontowych mająca na celu wyrobienie w konsumentach nawyku dokonywania zakupów w piątek i sobotę właśnie w dyskontach. Mankamentem ustawy wydaje się brak odpowiedniego zdefiniowania w treści ustawy pomocy rodziny, która to definicja wyraźnie wskazałaby, kto konkretnie może takiej pomocy udzielać przedsiębiorcy. Takie definicje w polskim prawie istnieją i ich zaadaptowanie do ustawy poprawiłoby sytuację mniejszych i średnich sklepów.

2. Podatek od handlu

Duże emocje branży budzi także ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej zwanym także podatkiem handlowym. Komisja Europejska uznała, że ta danina jest nieuzasadnioną pomocą. Polska zaskarżyła tę decyzję do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i wygrała, jednak KE złożyła odwołanie. Zatem na rozstrzygnięcie tej sprawy z pewnością będziemy musieli jeszcze poczekać. Podatek nie został jednak odwieszony przez rząd RP po wyroku pierwszej instancji, w oczekiwaniu na wyrok SUE od odwołania, więc prawdopodobny termin jego wprowadzenia można ostrożnie szacować na okolice połowy 2020 roku, co potwierdzają obecne prace legislacyjne.

Z punktu widzenia środowisk, które reprezentuje Polska Izba Handlu, było to rozwiązanie oczekiwane. Jego progresywny charakter oraz kwota wolna w wysokości unijnej definicji obrotu MŚP miały w intencji rządu przyczynić się do wyrównania szans małych i średnich przedsiębiorstw handlowych, w tym działających na własny rachunek w ramach franczyzy polskich przedsiębiorców wobec zagranicznych sieci wielkopowierzchniowych – szczególnie dyskontów. Środowisko handlu niezależnego podobnie ocenia rolę tego podatku i cierpliwie oczekuje na jego wejście w życie.

Więcej TUTAJ

Podobał się artykuł? Podziel się!

4 Design Days 2020: ikony designu, najwięksi architekci, projektanci, producenci, deweloperzy o inspiracjach i trendach w architekturze i designie. Już 6-9 lutego 2020 r. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. Zarejestruj się!


  • MAF 2019-12-09 15:16:47

    ...wszystko prawda. Brońcie jednak Panowie franczyz. Słyszy się głupie pomysły tam i ówdzie, oj słyszy się.

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    5,62

  • Śr

    4,56

  • Min

    3,12

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7189
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.