60 proc. nowobudowanej powierzchni handlowej trafi do dużych miast

Property News 12 sierpnia 2015 09:08

Po okresie dominacji miast regionalnych jeśli chodzi o nowe inwestycje handlowe, deweloperzy zmieniają plany. Na celownik powrócił Poznań, Wrocław i Łódź. Duże projekty szykują się również w Warszawie.

Całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wynoszą ok. 10,5 mln mkw. W budowie znajduje się 745,8 tys. mkw., z czego 60% przypada na największe aglomeracje. W miastach małych (poniżej 100 tys. mieszkańców), które w 2014 r. cieszyły się największym udziałem w nowej podaży, zlokalizowane jest obecnie jedynie 25 proc. powierzchni w budowie – wynika z raportu Colliers International podsumowującego rynek handlowy w pierwszym półroczu tego roku.

Aglomeracja warszawska pozostaje niezmiennie największym rynkiem handlowym (ok. 1,4 mln mkw.) z najwyższym poziomem siły nabywczej na jednego mieszkańca/rok (średnio blisko 43 tys. zł).

Najwyższym poziomem nasycenia powierzchnią handlową wśród ośmiu największych aglomeracji charakteryzują się niezmiennie Wrocław (772 mkw./1000 mieszkańców) oraz Poznań (755 mkw./1 000 mieszkańców).

Największe inwestycje, które powstają obecnie w Polsce to: poznańskie centrum handlowe Posnania (99 tys. mkw.) oraz Wroclavia (64 tys. mkw.), która powstaje w miejscu dawnego wrocławskiego dworca PKS. Kolejne dwa duże obiekty to Zielone Arkady w Bydgoszczy (51 tys. mkw.) oraz łódzka Sukcesja (46,3 tys. mkw.).

W I poł. 2015 r. w Polsce debiut miało kilkanaście zagranicznych sieci, w  tym: sklep brytyjskiej sieci Superdry otwarty w czerwcu w Złotych Tarasach, sklep francuskiej sieci Kiabi otwarty w kwietniu w Blue City, czy francuski format sklepu z obuwiem sportowym Courir, który od czerwca znajduje się w Galerii Mokotów. Z kolei w Krakowie debiut miał salon z bielizną Esprit Bodywear (Galeria Krakowska), a we wrocławskiej Magnolia Park sklep hiszpańskiej sieci Décimas z obuwiem i odzieżą sportową.

W kwietniu br. ogłoszono oficjalnie zakończenie działalności w Polsce czeskiej sieci Bata. Sieć prowadziła w Polsce 14 sklepów. Wszystkie zostały zamknięte.

Szwedzka sieć odzieżowa H&M otworzyła w kwietniu pop-up store w warszawskim Factory Annopol. Sklep działał przez 2 miesiące, a dochód ze sprzedaży przekazany został na cele charytatywne.

Średni współczynnik pustostanów w ośmiu największych aglomeracjach wyniósł na koniec I poł. 2015 r. 2,7%. Najwyższy poziom współczynnika powierzchni niewynajętej odnotowano w Krakowie (3,7%) i Poznaniu (3,7%). Najmniej wolnej powierzchni znajduje się natomiast w Warszawie (1,5%).

W drugiej połowie roku wraz z otwarciem centrum handlowego Nowy Rynek w Jeleniej Górze zadebiutuje w Polsce czeska sieć Sportisimo oferująca sprzęt sportowy, a także odzież i obuwie. We wrześniu natomiast w odnowionej strefie food court warszawskiego centrum Wola Park otwarty zostanie pierwszy w kraju punkt amerykańskiej sieci barów szybkiej obsługi – Dairy Queen.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    7,92

  • Śr

    4,91

  • Min

    1,89

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9722

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 584697

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.