A.Faliński: Postdyskonty to najskuteczniejszy dziś format sklepów (wywiad)

Autor: dlahandlu.pl, PB 31 lipca 2019 15:15

A.Faliński: Postdyskonty to najskuteczniejszy dziś format sklepów (wywiad) Na zdj. Andrzej Maria Faliński. Fot. PTWP

Format convenience ”wystrzelił” kilka lat temu i zachwiał wielkimi powierzchniami i ich pozycją, a także przyspieszył proces integracji sklepów tradycyjnych. W tych warunkach konkurencja przyspieszyła i postawiła wyzwanie przetrwania największym i najmniejszym. Próby politycznego wsparcia najmniejszych (podatek handlowy, niedziele) tylko przyspieszyły proces ekspansji dwóch najsilniejszych dziś formatów, czyli silnych franczyz i sieci dyskontowych – mówi w rozmowie z dlahandlu.pl Maria Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.

Proximity markets szukają konceptów biznesowych zbliżających je do dyskontu, który okazał się najskuteczniejszym formatem, jeśli chodzi o wyniki i ekspansje. Z drugiej strony, dyskonty sięgnęły po brandy producenckie, specyficzne, wysoko pozycjonowane marki własne typu parasolowego. Zwiększyły, a nawet podwoiły w ciągu pięciu lat gamę produktów na półkach. Sięgnęły też po różnorakie udogodnienia skracające czas i podnoszące komfort zakupu. Kluczem do sukcesu okazała się rotacja, a tę pozwalają utrzymać precyzyjnie dobrane produkty rotujące jak szalone – głównie w dyskontach, ale i w osiedlowych marketach proximity.

Wbrew intencjom niektórych koncepcji politycznych te mniejsze powierzchnie pośród sklepów wielkopowierzchniowych mają największe szanse na utrzymanie prymatu. I chyba dyskonty zrobią to skuteczniej. Z kilku powodów, z których najważniejsze są dwa: po pierwsze, w zderzeniu z ograniczeniem niedzielnym wypracowały strategie przyciągnięcia i utrzymania klienta, by obniżoną kosztami promocji marżę „nadrobić” rotacjami towarów i dać klientowi nowe, akceptowane doświadczenie zakupowe; po drugie zaś, potrafiły udoskonalić swoje relacje z dostawcami (głównie swych świetnych marek własnych), podzielić się sukcesem i zaoferować wygodny i powtarzalny modus operandi w licznych, regionalnie pomieszczonych centrach zakupowo-dystrybucyjnych.

W ten sposób dyskonty zyskały doświadczenie. Główny rywal w segmencie proximity dopiero będzie musiał je zdobyć, nie mówiąc o tym, że będzie musiał także zakumulować środki na rozbudowę i modernizację zaplecza zakupowo dystrybucyjnego. Owszem, segment sklepów proximity nieco skorzystał na obniżeniu się rentowności dyskontu, ale to nie przeszkodziło temu ostatniemu w umocnieniu pozycji formatowego lidera rynku. Widać to w rentowności wyników opublikowanych w pierwszej połowie 2019 roku. Lider spadł z pozycji 7,5% rentowności operacyjne do okolic 3%, ale jego potencjał - nawet wobec okolic 6% segmentu proximity stores – gwarantuje nadal niezagrożoną pozycję formatowego lidera rynku sektorowego (ok. 30% sprzedaży FMCG wobec ok. 15%).


WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 870
Ilość aktualnych ofert: 421032

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.