A.Faliński: Postdyskonty to najskuteczniejszy dziś format sklepów (wywiad)

Autor: dlahandlu.pl, PB 31 lipca 2019 15:15

A.Faliński: Postdyskonty to najskuteczniejszy dziś format sklepów (wywiad) Na zdj. Andrzej Maria Faliński. Fot. PTWP

Format convenience ”wystrzelił” kilka lat temu i zachwiał wielkimi powierzchniami i ich pozycją, a także przyspieszył proces integracji sklepów tradycyjnych. W tych warunkach konkurencja przyspieszyła i postawiła wyzwanie przetrwania największym i najmniejszym. Próby politycznego wsparcia najmniejszych (podatek handlowy, niedziele) tylko przyspieszyły proces ekspansji dwóch najsilniejszych dziś formatów, czyli silnych franczyz i sieci dyskontowych – mówi w rozmowie z dlahandlu.pl Maria Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.

Czego spodziewa się Pan w przyszłości w segmencie dyskontów? Czy nasycenie rynku tym formatem jest już duże, czy jest jeszcze miejsce dla nowych sklepów?

Dyskontów jest sporo i zbliżają się do granicy kanibalizacji zasobów swych firm. Jednak znany dziś sklep dyskontowy („postdyskontowy”) to nie tylko coś, co przyniosło sukces, ale też dało podstawę na przyszłość. Strategie wypracowane w tym, co już powstało można przenieść, modyfikując, na mniejsze sklepy oraz można rozwijać to, co już jest w stronę wykorzystania oferty technologicznej, strategii omnichannelowej, i innych osiągnięć modernizacji rynku, towarów, usług. Poza tym operatorzy sklepów dyskontowych, jeśli zechcą pozostać w Polsce, mogą przecież sięgnąć po zasób infrastruktury sklepów i obiektów z segmentu SMEs - małych i średnich firm - by wykorzystać je do pracy jako terminale sprzedaży internetowej, telefonicznej, czy jakiejkolwiek innej.

Segment stworzony przez firmy dyskontowe i przekształcony w najskuteczniejszy dziś konkurencyjnie system  sklepów postdyskontowych ma szereg alternatywnych do dotychczasowych ścieżek rozwoju. I ma oparcie, choć niezbyt ujawniane, u swych dostawców, którzy nie mają póki co lepszej propozycji dystrybucyjnej – tak skutecznej, pewnej, i o tak wielkiej skali. Konsumenci, czyli my wszyscy, też lubimy te sklepy, nie tylko za to, że są niedrogie (co nie znaczy najtańsze), ale i za to, że jeszcze łączą powszechność z różnymi formami dostępnego luksusu produktowego.

Jak może dalej rozwijać się sieć Biedronka?

Trudno mi pisać o Biedronce wprost – nie byłoby to taktowne, jednak jest to lider rynku i swego segmentu, więc mechanizm opisany wyżej dotyczy tego lidera w największym stopniu. Te firmę zaboli nowy podatek, tak jak zabolało ograniczenie niedzielne, ale… innych zaboli bardziej i pozycji lidera długo ta firma nie odda. Ma skalę i jakość, jest technologicznie otwarta i szeroko rozpostarta, a także – co ważne - wrosła w środowiska lokalne. A przede wszystkim – ma doświadczenie elastycznego reagowania na gorsze warunki (koniunkturalne i polityczne) i zasoby, by finansować kompensowanie strat, najczęściej niezawinionych, a wywołanych „w otoczeniu”. Cały segment pokazał to w przypadku ograniczeń niedzielnych, z liderem na wiodącej pozycji -  jego sprzedaż wzrosła, choć rentowność spadła. Niedługo zapewne zobaczymy nowe ścieżki rozwoju tej sieci: nowy format sklepu, instrumenty omnichannel, nowe formy promocji i budowy lojalności, może rozwiązania autonomiczne (jakaś forma automatycznej sprzedaży lub choćby check-out’u klienta).


WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    13,99

  • Śr

    6,35

  • Min

    2,99

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 833
Ilość aktualnych ofert: 393558

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.