A.Faliński: Postdyskonty to najskuteczniejszy dziś format sklepów (wywiad)

Autor: dlahandlu.pl, PB 31 lipca 2019 15:15

A.Faliński: Postdyskonty to najskuteczniejszy dziś format sklepów (wywiad) Na zdj. Andrzej Maria Faliński. Fot. PTWP

Format convenience ”wystrzelił” kilka lat temu i zachwiał wielkimi powierzchniami i ich pozycją, a także przyspieszył proces integracji sklepów tradycyjnych. W tych warunkach konkurencja przyspieszyła i postawiła wyzwanie przetrwania największym i najmniejszym. Próby politycznego wsparcia najmniejszych (podatek handlowy, niedziele) tylko przyspieszyły proces ekspansji dwóch najsilniejszych dziś formatów, czyli silnych franczyz i sieci dyskontowych – mówi w rozmowie z dlahandlu.pl Maria Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.

Biedronka chce otwierać małe sklepy. Czy to wejście na rynek convenience? Czy Biedronka może zagrozić rozwojowi Żabki czy Dino?

Jak już mówiłem, jest to jak najbardziej możliwe, co więcej, taki scenariusz rozwoju jest zabezpieczony warunkami działania Biedronki, która ma ku temu odpowiednie doświadczenie w zakresie marek i zarządzania sprzedażą i cenami oraz system dystrybucyjno-zakupowy.

Ten i podobni mu gracze rynkowi są zawsze groźnymi konkurentami i wszyscy to wiedzą. Rynek nie jest z gumy, a szczególnie rynek danego formatu, np. convenience.  Wejście nań nowego gracza przyspiesza konkurencję, zaostrza ja, ale kto wypłynie z przysłowiową „rybą w zębach” - nigdy z góry nie wiadomo. Na tym poziomie, gdzie w grze rynkowej biorą udział tysiące sklepów generujących łącznie miliardy złotych przychodu, każdy zagraża każdemu. Grę szans tak naprawdę może zakłócić tylko polityka, np. uprzywilejowująca ekspansję lub typ własności pewnych typów powierzchni handlowej, ale miejmy nadzieję, że do tego nie dojdzie. Ze względu na interes producenta i konsumentów chcących dobrze i tanio kupować.

Niedawno dowiedzieliśmy się, że format Mere – „twardego” dyskontu – jednak wchodzi do Polski. Czy sprawdzi się na naszym rynku?

Nasz rynek jest bardzo konkurencyjny, a przez to tani i elegancki. Dwie dekady temu byłby to hit, ale teraz tej sieci będzie trudno – przede wszystkim dlatego, że trzeba będzie znaleźć odpowiednie lokalizacje, by zachęcić do kupna w warunkach surowości hard dyskontu. Z drugiej strony niełatwo będzie zbudować system zaopatrzenia, bo w Polsce warunki cenowe określają w wielkim stopniu bardzo duzi gracze. W związku z tym królują atrakcyjne cenowo marki własne dobrej półki lub wręcz półki premium. Rozumiem deklarację marketingu wejścia „najniższe ceny to nasza specjalność…”, ale znaleźć dostawcę na tak wyśrubowanym rynku, który zgodzi się na deklarowane „30% niżej” na porównywalnych półkach, to dojście do granicy cudu lub możność korzystania z dopłaty do takiej ceny. Pominąwszy problem prawny (dumping wedle prawa UE i tego konsekwencje), nie bardzo widzę sukces takiej strategii na dłuższą metę.


WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 835

GORĄCE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.