A.Faliński: Postdyskonty to najskuteczniejszy dziś format sklepów (wywiad)

Autor: dlahandlu.pl, PB 31 lipca 2019 15:15

A.Faliński: Postdyskonty to najskuteczniejszy dziś format sklepów (wywiad) Na zdj. Andrzej Maria Faliński. Fot. PTWP

Format convenience ”wystrzelił” kilka lat temu i zachwiał wielkimi powierzchniami i ich pozycją, a także przyspieszył proces integracji sklepów tradycyjnych. W tych warunkach konkurencja przyspieszyła i postawiła wyzwanie przetrwania największym i najmniejszym. Próby politycznego wsparcia najmniejszych (podatek handlowy, niedziele) tylko przyspieszyły proces ekspansji dwóch najsilniejszych dziś formatów, czyli silnych franczyz i sieci dyskontowych – mówi w rozmowie z dlahandlu.pl Maria Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.

Kolejna kwestia dotyczy asortymentu i osiągnięcia wymaganej skali, nie mówiąc już o jakości i jej systemowym utrzymywaniu w sklepie i w łańcuchu dostawy. Nie wyobrażam sobie, jak taka sieć ma zmierzyć się z segmentem dyskontowym i innymi – np. „ostro” dyskontującymi w podstawowych produktach żywnościowych hipermarketami.  Do tego istnieją tanie i bardzo liczne punkty sprzedaży bazarowo-targowiskowej liczone na kilkadziesiąt tysięcy - mówmy o zmieniającej się sezonowo liczbie 40 – 50 tysięcy takich obiektów.

Jednak Mere odniosło spektakularny sukces w Niemczech. W pierwszym otwartym sklepie towar został wyprzedany błyskawicznie…

Przytaczane w debacie medialnej informacje o sukcesie w Niemczech nie brzmią mi wiarygodnie, a nawet jeśli, to nasz rynek jest gęstszy – ma więcej sklepów, tańszy i bardziej konkurencyjny, bo mamy większy wybór firm i tanich formatów handlowych. Może to nieeleganckie, ale gwałtowny napływ nowych mieszkańców do tego kraju dał tej firmie „tam” szansę.

Większą szanse na sukces w Polsce hard dyskont może mieć w sytuacji załamania się koniunktury i restrykcyjnych polityk wobec operatorów sieci. Wówczas może zdarzyć się tak, że kilku silnych graczy wychodzi z rynku, rynek zachowuje się chaotycznie, bo pewne grupy towarów bardzo drożeją, a inne gwałtownie tanieją (np. wskutek nadprodukcji), załamuje się rynek pracy - wówczas każda oferta dla producentów jest lepsza od żadnej, a ubożejący konsument ma szansę na zakupy.

Jednak poza takim scenariuszem, nie widzę dziś niszy dla oferty tej firmy nawet w „ubogim” miejscu. Życzę jednak sukcesu w Polsce, tym bardziej, że hard dyskont w zasadzie nigdy w Polsce dłużej nie zaistniał, więc czemu nie spróbować…?

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 870
Ilość aktualnych ofert: 421032

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.