Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Afera łapówkarska w sieciach handlowych: Wśród oskarżonych znany biznesmen

Autor: Money.pl 8 lutego 2016 12:27

Na łapówki mówili, że trzeba "dać bułę". I dawali: koperty A4 z pieniędzmi, kartony wódki albo bilety na wyścigi Formuły 1. W ten sposób pracownikom marketów odwdzięczać się miały takie firmy jak Sobieski, Ustronianka, Zbyszko czy Red Bull. Zarzuty usłyszeli nie tylko menadżerowie marek i sklepów. Wśród oskarżonych jest też znany biznesmen, regularnie zajmujący przed laty wysokie miejsca w rankingu najbogatszych Polaków - czytamy w reportażu Money.pl.

Teoretycznie to normalna i legalna praktyka, która stosuje się na całym świecie. Pod warunkiem, że pieniądze nie trafiają bezpośrednio do kieszeni pracownika, który decyduje o asortymencie. Bez faktury, bez podatku, bez śladu.

Niechlubny rekord w przyjmowaniu łapówek prokuratura zarzuca Pawłowi S., starszemu kupcowi w Kauflandzie, który na nielegalnej działalności miał zarobić ponad 4 miliony złotych. Ale podobnie mieli działać też wysoko postawieni pracownicy w innych sieciach. Oskarżeni są również przedstawiciele Carrefoura, Makro czy Reala. Śledztwo wykazało również nieprawidłowości w sieci Auchan.

Producent popularnych wódek, takich jak Sobieski, Krupnik, Starogardzka czy Danzka, chciał w 2007 roku zwiększyć sprzedaż m. in. w Kauflandzie. Negocjacje z siecią z ramienia Sobieskiego prowadził w tym celu dyrektor handlowy Tomasz K., natomiast hipermarket reprezentował wspomniany Paweł S. Rozmowy we wrocławskiej centrali sieci skończyły się fiaskiem i do porozumienia nie doszło. Do czasu. Kupcy zażądali 0,3 proc. obrotu tzw. "wódkami głównymi", a więc na przykład "Sobieskim".

Gdy Sobieski chciał podnieść ceny w niemieckiej sieci, musiał również dać "podwyżkę" tamtejszemu kupcowi. Od 2009 roku Paweł S. dostawał już nie 0,3, a 0,5 proc. obrotu głównymi wódkami.

Pośrednicy obiecali jednak, że za łapówkę pomogą załatwić wszystkie sprawy z kupcem z Carrefoura. W toku śledztwa okazało się bowiem, że jeden z pośredników przez wiele lat pracował w tej sieci i nadal miał w niej dobre relacje.

Paweł S. w swoich zeznaniach obciąża również Andrzeja P. (w latach 90. wprowadził do Polski markę Cin&Cin), znanego biznesmena, który na początku lat 90. brylował na listach najbogatszych Polaków, byłego współwłaściciela Widzewa Łódź z czasów, gdy klub ten występował w Lidze Mistrzów.

Więcej na Money.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • rafix1983 2016-02-09 10:44:06

    Na wódce jest marża, na lekach zapewne też a na jedzeniu 0,25% do 1%, przy największym udziale w obrotach, inaczej nikt by nie kupił, średnio w sieciach handlowych marża oscyluje około 2%, z czego mają płacić? Może Piotr i Paweł ma większą, ale oni sprzedają nie tylko produkt, a trochę tak jak Apple, styl życia/zakupów, ale to też kosztuje więcej, wyposażenie, więcej obsługi inny marketing, średnio marże pewnie mają około 3%, szaleństwo. Dojedźmy sieci handlowe, niech upadną... będziemy kupować u sąsiada za 25-30% więcej, bo jak wejdzie we franczyzę to upadnie, będzie się nam dobrze żyło po takiej "DOBREJ ZMIANIE".

  • c 2016-02-09 07:53:32

    nie znam rynku aptecznego.... ale 0,5% od sprzedaży w sieci Kaufland czy Carrefour... hmmm chciał chciałbym mieć...

    Jest to już wartość imponująca.

  • d 2016-02-08 15:11:35

    to zapraszam do aptek sieciowych, tutaj to dopiero wały odchodzą, a kwoty są o wiele większe

ZOBACZ WSZYSTKIE (4)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,99

  • Śr

    2,98

  • Min

    2,39

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9558

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 550351

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.