Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Analitycy Deloitte podsumowują trendy na polskim rynku detalicznym

www.portalspozywczy.pl 26 lutego 2015 14:48

Branża spożywcza jest jednym z najbardziej zmieniających się rynków w Polsce w ostatnich latach. Na działania producentów i sieci handlowych wpływ mają przede wszystkim zmiany i trendy po stronie popytowej, zwłaszcza po stronie klienta końcowego - oceniają analitycy Deloitte.

Z danych Deloitte wynika, że zmniejsza się lojalność polskiego klienta zarówno wobec detalistów, jak i producentów. - Wśród polskich klientów można wyróżnić sporą grupę tzw. smart-shopperów. Osoby te porównują ceny, są w stanie z dużą dokładnością zapamiętać ceny najważniejszych pozycji asortymentowych oraz szukają okazji cenowych. Co więcej, obecna rzeczywistość deflacyjna sprawia, że rosną oczekiwania klientów związane z obniżkami cen. W efekcie sieci dopasowują się do tych oczekiwań poprzez cięcie cen i zwiększanie intensywności promocji, co w efekcie napędza dalszy spadek cen - tłumaczy Magdalena Jończak, dyrektor w Dziale Konsultingu Deloitte.

Zwraca uwagę, że w długim okresie szkodliwe jest to przede wszystkim dla producentów, którzy są zmuszeni do ustępstw i dalszego obniżania ceny sprzedaży. Również z punktu widzenia sieci handlowych wojna cenowa nie powinna być zjawiskiem pożądanym, gdyż prowadzi do coraz większej presji marżowej.

Presję cenową sieci starają się zrekompensować poprzez zwiększenie atrakcyjności oferty, aby przeciwdziałać niskiej lojalności klientów. - Sieci starają się przyciągnąć klientów z innych miejsc, np. sklepów specjalistycznych, np. poprzez wprowadzanie produktów regionalnych, takich jak wędliny, nabiał, ale także alkohol, czy też produktów bio lub eko. Trend ten doskonale wpisuje się w oczekiwania klientów, którzy, poza aspektami cenowymi, w coraz większym stopniu są zainteresowani aspektem jakościowym i zdrowotnym, możliwością kupowania polskich-lokalnych produktów oraz możliwością wyboru produktów spoza produktów głównego nurtu - podkreśla Piotr Wilczyński, Starszy Konsultant w Dziale Konsultingu Deloitte.

Z punktu widzenia producenckiego, nadal jest to nisza, która jest najbardziej atrakcyjna dla rodzimych dostawców i najprawdopodobniej nieprędko zostanie zagospodarowana przez globalne koncerny. Ciężko spodziewać się również nagłego rozwoju małych i średnich firm we wspomnianych branżach - omawiane trendy są obecne od kilku już sezonów i jedynie w przypadku pojedynczych dostawców mogłoby się to przełożyć na dynamiczne wzrosty.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,99

  • Śr

    3,14

  • Min

    2,48

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9393

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.