Analitycy: JM zechce skopiować sukces Biedronki na innych rynkach

Autor: dlahandlu.pl za DM Pekao BP 8 grudnia 2016 17:19

Analitycy: JM zechce skopiować sukces Biedronki na innych rynkach Fot. Żelazna Studio

Bieżąca strategia Jeronimo Martins koncentruje się przede wszystkim na wzroście efektywności sprzedaży (wzrost sprzedaży LFL w Polsce i w Portugalii) oraz rozwoju nowych rynków (Kolumbia, potencjalne akwizycje) - podają analitycy Domu Maklerskiego PKO Banku Polskiego w raporcie "Raport Sektorowy - dystrybucja żywności".

Dodają, że po podjęciu decyzji o ograniczeniu wzrostu sieci w Polsce do 100 Biedronek rocznie, spółka skupia się na działaniach promocyjnych, zwiększając liczbę produktów premium w segmencie marek własnych, modernizując wygląd sklepów, a także dodając zupełnie nowe grupy produktowe do swojego portfolio jak kosmetyki czy leki OTC.

Strategia ta owocuje silnym przyrostem sprzedaży LFL widocznym w 2016 r. - sprzedaż LFL w Biedronkach w 1Q16 +7,6 proc.; w 2Q16 +9,9 proc.; w 3Q16 +8,5 proc. Silny popyt konsumpcyjny oraz oczekiwana inflacja cen będzie wspierać wzrost sprzedaży LFL również w 2017 r., jednak jej dynamika powinna być niższa - prognozują analitycy.

Szacujemy, że przychody Biedronek w 2016 r. osiągną poziom 9,65 mld EUR (+5 proc. r/r) i stanowić będą 66 proc. przychodów całej grupy Jeronimo Martins, a zysk EBITDA segmentu wyniesie 690 mln EUR po wzroście 8 proc. r/r. - piszą w raporcie.

Dodają, że ze względu na nasycenie polskiego rynku, Jeronimo Martins zdecydowało się ograniczyć wzrost nowych otwarć, co potwierdzają dane za 9 miesięcy 2016, otwarto 50 nowych lokalizacji, zamknięto aż 17 sklepów, co świadczy o jakościowym przeglądzie sieci.

Naszym zdaniem w obecnych warunkach rynkowych, przy założeniu, że liczba Biedronek w Polsce do 2020 wzrośnie do 3000 (+11 proc. w 4 lata), dynamika wzrostu sprzedaży, w segmencie, który do tej pory stanowił lokomotywę wyników, spowolni do poziomów 4-4,5 proc. r/r. - informują.

Jeronimo Martins skupi się na szukaniu okazji do wzrostów poprzez akwizycję, wykorzystując know-how zdobyty w Polsce, będzie chciało powtórzyć sukces Biedronek i zbudować podobny koncept na zupełnie nowym rynku - piszą autorzy raportu.

Biedronka jest największą siecią detaliczną w Polsce, która w przypadku wejścia w życie podatku handlowego będzie jego największym płatnikiem. Oczekujemy, że przychody Biedronek w 2017 r. wzrosną do blisko 44,5 mld PLN.

Jeśli podatek handlowy zostanie wprowadzony oczekujemy, że niezależnie od jego ostatecznego kształtu Biedronka pozostanie największym jego płatnikiem, chociaż naszym zdaniem spółka będzie w stanie zrekompensować sobie koszt tego podatku renegocjując umowy z dostawcami i podnosząc ceny, przerzucając ciężar podatku na konsumenta - podają autorzy raportu.

W Polsce przychody sieci Biedronka rosną w średniorocznym tempie 11 proc., w 2015 r. osiągnęły ponad 39 mld PLN, co stanowi blisko 15 proc. całego rynku FMCG. Spółka generuje bardzo wysoką marże EBITDA na poziomie 6,5 proc., w 2015 r. wypracowała blisko 1,2 mld PLN zysku netto, co stanowiło blisko 85 proc. wyniku całej grupy. Na koniec 2015 r. spółka miała prawie 200 mln PLN gotówki netto, a imponujący cykl konwersji gotówki pozwala finansować się spółce z kapitału obrotowego - piszą autorzy raportu.

Oprac. na podstawie "Raportu Sektorowego - dystrybucja żywności" przygotowanego przez analityków Domu Maklerskiego PKO Banku Polskiego pod kierownictwem Adriana Skłodowskiego.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • obserwator 2016-12-09 12:41:30

    Należy jeszcze spojrzeć na to jakim kosztem osiąga te wzrosty (po trupach do celu?). Czy wprowadzanie dużej ilości produktów (często tych samych a różniących się tylko firmą) nie powoduje bałaganu na sklepach i tym samym coraz większego niezadowolenia klientów. Zwiększona rotacja pracowników też robi swoje bowiem nawet podwyżki płac nie powodują napływu odpowiedniej liczby nowych pracowników. Niestety wizerunek pracodawcy wśród potencjalnych jak i obecnych pracowników nie jest najlepszy i mam wrażenie, że wracają czasy kiedy to praca w Biedronce robi się obciachem. Jeżeli rynek pracy się drastycznie nie zmieni przewiduje w przyszłym roku duże problemy kadrowe na niższych szczeblach (pracownicy sklepów, z-cy kierowników i kierownicy) w Biedronce. Strategiczny konkurent Jeronimo Martins ma znacznie lepszy wizerunek wśród pracowników jak i chcących się tam zatrudnić i uważam, że właśnie tam idą ludzie chcący pracować w handlu.

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    0,65

  • Śr

    0,30

  • Min

    0,15

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9310

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 584697

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.