Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Analityk: Globalnie Tesco z formatu express ma przychody na poziomie 6,9 mld funtów

www.portalspozywczy.pl 30 października 2014 09:19

Według ekspertów inwestycje w małe formaty mogą w dłuższej perspektywie pomóc Tesco w przezwyciężeniu obecnych problemów, które na większości rynków mają m.in. hipermarkety. David Gray, analityk Planet Retail podkreśla, że szansą dla Tesco może być dalsze inwestowanie w format convenience, w tym koncept Tesco Express. Analityk Planet Retail spodziewa się, że przychody Tesco z formatu convenience wzrosną globalnie z aktualnego poziomu 6,9 mld funtów rocznie do niemal 11 mld funtów w roku 2018.

Tesco zarządza siecią ponad 6780 sklepów na 12 rynkach na całym świecie, z czego prawie połowa działa w Wielkiej Brytanii, z czego sieć Tesco Express liczy ponad 1670 sklepów na Wyspach. W Polsce działa jedna „wygodna" placówka Tesco, w perspektywie roku ma ich być 10.

Obecnie PKN Orlen zarządza siecią ok. 1760 stacji paliw, jednak tylko kilkaset z nich to lokalizacje nadające się na uruchomienie sklepu typu Tesco Express. Tego typu obiekty mogą być lokowane na stacjach przy drogach dojazdowych do dużych aglomeracji, punktach działających w pobliżu dużych osiedli lub w centrach miast. Obszar ten determinowany jest także logistyką sieci Tesco, która przeszła w ostatnich latach gruntową zmianę. Magazyn w Gliwicach pozwoli na obsługę małych placówek na południu kraju, od Podkarpacia po Górny Śląsk. Zaś magazyny w Teresinie koło Warszawy i w Strykowie pozwolą na obsługę sklepów w stolicy i Łodzi oraz sąsiedztwie tych miast. Problemem może być w przyszłości obsługa małych sklepów na północy Polski, ponieważ ciągle nie powstało centrum dystrybucyjne obsługujące ten obszar (chociaż taką inwestycję zapowiadano trzy lata temu). Nie bez znaczenia dla powodzenia nowego projektu Tesco jest jednak znaczna poprawa infrastruktury drogowej.

Wydaje się, że decyzja Tesco o wejściu w najmniejsze formaty jest z jednej strony naturalną konsekwencją strategii dywersyfikacji formatów, a z drugiej wydaje się spóźniona i wymuszona przez zmieniającą się sytuację i trendy zakupowe na polskim rynku detalicznym. Format convenience to - obok dyskontów - jeden z najbardziej perspektywicznych konceptów handlowych na najbliższe kilka lat.

Decyzja jest spóźniona dlatego, że pierwsze sklepy Tesco Express miały ruszyć w Polsce już w 2009 r. Start projektu powstrzymała jednak sytuacja na rynku najmu powierzchni handlowych. - Ze względu na bardzo wysokie czynsze w dobrych lokalizacjach, wstrzymaliśmy nasze plany budowy sieci sklepów Tesco Express. W ubiegłym roku z 50 planowanych sklepów chcieliśmy otworzyć ok. 25 tego typu placówek - mówił (w 2009 r.) serwisowi portalspozywczy.pl Ryszard Tomaszewski, prezes Tesco Polska.

Prezes Tesco mówił wtedy „o projekcie uruchomienia w Polsce sklepów Tesco Express w tzw. modelu brytyjskim, czyli placówek o powierzchni 200-300 mkw., zlokalizowanych m.in. przy ruchliwych ulicach oraz w przyziemiu kamienic (...)". Co ciekawe brytyjski operator ma w naszym kraju już kilkadziesiąt sklepów o powierzchni poniżej 500 mkw., a więc jest już obecny w segmencie mniejszych sklepów.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    6,49

  • Śr

    3,53

  • Min

    2,48

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9629

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.