Analityk: Właściciel Biedronki może się pokusić o dalsze zagraniczne przejęcia

Autor: dlahandlu.pl, PB 17 września 2019 10:56

Analityk: Właściciel Biedronki może się pokusić o dalsze zagraniczne przejęcia Fot. Shutterstock

Jeronimo Martins nie ukrywa, że przygląda się innym rynkom i być może dalsza ekspansja zagraniczna byłaby dobrą opcją dla grupy. Tym bardziej, że spółka posiada odpowiednie know-how i skalę. Jednak wejście szyldu Biedronka na inne rynki jest mało prawdopodobne – ocenia w rozmowie z dlahandlu.pl Piotr Bogusz, analityk finansowy DM mBanku.

Jakie widzi Pan słabe strony Biedronki? Co może być największym ryzykiem dla dalszej ekspansji tej marki?

Moim zdaniem Biedronka ma bardzo mało słabych stron. Sieć jako lider na polskim rynku ustawicznie dostosowuje koncept oraz ofertę sklepu do potrzeb rynkowych, co pozwala jej na ciągłe zwiększanie udziałów rynkowych. Na przykład kilka lat temu Biedronka ograniczyła tempo ekspansji do 100 otwarć rocznie oraz skoncentrowała się na inwestycjach w już istniejące sklepy i ich modernizację. To odpowiedź na potrzeby klientów, którzy chcą robić zakupy w przyjaznym otoczeniu. Stąd koncept Biedronka 2.0.

Jedną z niewielu słabych stron jest właśnie ograniczony potencjał do dalszej ekspansji. Właściciele Biedronki w porę jednak to zauważyli i zdecydowali o wejściu w format mniejszych sklepów, typu proximity, aby być bliżej klienta. Pierwsze 50 placówek w nowym formacie ma powstać w 2019 roku.

Jak powinny wyglądać „małe Biedronki”? Czy powinny odejść od formatu dyskontowego i pójść bardziej w kierunku półki premium?

Można powiedzieć, że Biedronka już od kilku lat nie jest typowym dyskontem. Jest to koncept pomiędzy dyskontem a supermarketem – oferuje więcej produktów, w tym większy udział produktów premium, ale marki własne mają wciąż dużo miejsca na półce.

Jakiś czas temu Biedronka testowała w kilku sklepach sprzedaż wędlin i mięsa z lady. Czy tej to projekt, który mógłby się sprawdzić w „małych Biedronkach”?

Biedronka przeprowadziła taki pilotaż kilka lat temu i w niektórych sklepach te lady zostały, jednak nie podjęto też decyzji o rozwinięciu takiego konceptu.

Lady mięsne z pewnością zapewniłyby dalszą premiumizację Biedronki, jednak generowałyby szereg problemów po stronie logistycznej. Sekret dyskontów polega m.in. na prostej logistyce – zamówienia towarów paczkowanych łatwiej przewieźć, przechować oraz rozpakować na sklepie. Moim zdaniem, w nowych, mniejszych sklepach Biedronki mogłyby pojawić się lady mięsne, jednak z pewnością dla samej sieci byłoby to pewne wyzwanie logistyczne.

Jednak w segmencie proximity Biedronka będzie rywalizować z Dino, który sprzedaje mięso i wędliny z lady…

Tak, ale Dino ma własne zakłady mięsne Agro Rydzyna. Uważam, że wiele będzie zależało od lokalizacji i klienta. W mniejszych miastach klienci zwracają większą uwagą na jakość produktów świeżych ze względu na lepszą dostępność tych produktów u lokalnych dostawców. Możliwe jest, że w nowym koncepcie pojawi się lada mięsna.


  • Łukasz 2019-09-17 16:48:24

    Ja już z Biedronką dałem sobie spokój i nie robię tam zakupów. Bałagan z cenami jest głównym powodem. Notorycznie różne ceny przy kasie i te na półce oczywiście na niekorzyść klienta. Nie po to chodzę na zakupy żeby pilnować cen z kalkulatorem w ręku. Co z tego że różnicę mi zawsze zwracali? Śmiem twierdzić że takie działanie mogłoby być celowe, czyli jak klient się nie upomni o swoje to na fajrant podliczają utarg i nadwyżka idzie do podziału między załogę sklepu.

  • kali 2019-09-17 15:56:50

    mieszkam w Krakowie zakupy spożywcze robię w małych sklepikach na moim osiedlu i na targu,przemysłowe od telewizora po gumę do majtek w internecie,mam 70 lat,nie cierpię towarów macanych przez tęczowych,katoli i macantów,

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    9,99

  • Śr

    5,08

  • Min

    1,78

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7786
Ilość aktualnych ofert: 476982

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.