Analiza transakcji kartowych: Duże sieci bardziej poszkodowane zakazem handlu niż małe sklepy

Autor: dlahandlu.pl 4 kwietnia 2019 11:32

Łączna wartość transakcji kartowych (dokonywanych kartami PKO BP), we wszystkich typach sklepów, w okresie od marca 2018 roku do stycznia 2019 r., zwiększyła się o 20 proc. Szybciej rosły obroty w grupie sklepów nieobjętych zakazem handlu – nazwanych sklepami „pierwszej potrzeby” (o ponad 36 proc.) oraz na stacjach benzynowych (o 26 proc.) - wynika z analizy Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.

PKO Bank Polski na podstawie transakcji realizowanych z użyciem kart debetowych i kredytowych dokonał analizy zwyczajów zakupowych Polaków w kontekście obowiązywania zakazu handlu w niedziele.

Jak informuje MPiT, ponad 24% transakcji bezgotówkowych w Polsce jest dokonywanych właśnie kartami wydanymi przez PKO BP. Opracowanie obejmuje okres od marca 2018 roku do stycznia 2019 r. w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku.

W analizowanym okresie łączna wartość transakcji kartowych we wszystkich typach sklepów zwiększyła się o 20%.

- Warto podkreślić, że szybciej rosły obroty w grupie sklepów nieobjętych zakazem handlu – nazwanych sklepami „pierwszej potrzeby” (o ponad 36%) oraz na stacjach benzynowych (o 26%). Analitycy PKO BP wskazują, że przeciętna wartość transakcji dokonywanej na stacjach benzynowych w niedziele niehandlowe jest wyraźnie niższa niż w niedziele handlowe, co może potwierdzać, że wówczas na stacji pojawia się więcej niż przeciętnie klientów przyjeżdzających po zakupy, a nie po paliwo – oceniają autorzy raportu.

Przeczytaj także:

Trzecią grupą podmiotów, którą wyodrębniono, były sieci dyskontowe (Biedronka, Lidl, Netto, Aldi), gdzie łączna wartość transakcji kartami PKO BP zwiększyła się o 16,6%, czyli wolniej niż przeciętnie. W przypadku sieci odnotowano wzrost wartości średniej transakcji dokonywanej w soboty o 41,3%, ale jednocześnie średnia wartość transakcji kartowej dokonywanej w niedziele (handlowe) zmniejszyła się o 43%.

Ze względu na brak możliwości wyodrębnienia małych podmiotów w tej analizie, eksperci stworzyli agregat transakcji kartowych wyłączając największe sieci handlowe (Netto, Aldi, Biedronka, Lidl, Carrefour, Tesco, Intermarche, Bricomarche, Kaufland, Auchan (Real), Saturn, Media Markt, Avans, Simply Market, Rossmann, Dino, Leclerc, Eko, Stokrotka, Odido, Leroy Merlin, Piotr i Paweł, Superpharm, Hebe, Castorama, Ikea, Euro RTV AGD).

- W tej grupie zanotowano wzrost obrotów na poziomie 23,5%, co może sugerować, że duże sieci handlowe są bardziej dotknięte ograniczeniami handlu w niedziele niż pozostałe, mniejsze podmioty – czytamy w raporcie.

- Analiza danych transakcji kartowych potwierdziła, że dla handlu detalicznego najważniejszymi dniami są obecnie soboty i piątki. W przypadku soboty zanotowano obroty (dokonywane kartami PKO BP) na poziomie ok. 120% przeciętnego dnia handlowego, zaś w przypadku piątku ok. 114%. Jednocześnie okazało się, że transakcje dokonywane w niedziele handlowe stanowiły ok. 70% przeciętnych transakcji wszystkich dni handlowych tygodnia. Warto również podkreślić, że we wskazanym okresie łączna wartość wszystkich transakcji dokonywanych kartami PKO BP w niedziele niehandlowe była o 63% niższa niż w niedziele handlowe. Jeśli zaś chodzi o liczbę dokonywanych transakcji, to w niedziele niehandlowe było ich o 50% mniej niż w niedziele nieobjęte zakazem handlu – głosi raport.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 1185
Ilość aktualnych ofert: 98942

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.