Andrzej Faliński z POHiD na FRSiH: Nie pozwólmy upolitycznić handlu!

Autor: dlahandlu.pl 20 października 2016 13:33

Andrzej Faliński z POHiD na FRSiH: Nie pozwólmy upolitycznić handlu! Andrzej Faliński w trakcie debaty na Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2016, fot. Żelazna Studio

– Handel odgrywa niezwykle ważną rolę w polskiej gospodarce. Nasze PKB jest w większości realizowane na rynku wewnętrznym, a handel jest jego kluczowym elementem. Handel w Polsce zachował gigantyczną różnorodność. Ogromną rolę w tym procesie odgrywa hurt. To, co najistotniejszego się stało, to odpowiedź ze strony rodzimego handlu, który znalazł tańszą metodę stanięcia do konkurencji i zachował dziesiątki tysięcy małych firm. Myślę tu o systemach franczyzowych - mówił Andrzej Maria Faliński, dyrektor generalny POHiD, podczas sesji "Czy rynek dystrybucji uratuje małe sklepy?", która odbyła się w ramach IX Forum Rynku Spożywczego I Handlu.

Andrzej Faliński wskazał, że w ostatnich latach wyzwania dla rynku sformułowały dyskonty, które wyprzedziły konkurencję, stawiając na optymalizacje jakościowe, towarowe oraz kooperację z dostawcami. 
–  Kluczową rolę na polskim rynku odegrał hurt. Mam tu na myśli obniżenie kosztów, komunikacji, odpowiednie skrojenie asortymentu, specjalizacje półek na małych i średnich powierzchniach. Z jednej strony mamy hurt franczyzowy, pionowy, a z drugiej związki poziome, kupieckie, które powoływały wspólną komórkę i lądowały u kilku hurtowników - mówił dyrektor POHiD.

Panelista podkreślił, że sektor MSP jest najbardziej dynamiczną częścią rynku, a poniekąd wymusiły to dyskonty. – Stało się to poprzez funkcjonowanie w rynkach lokalnych, które się "ukrajowiały" dzięki hurtowi, który z kolei się konsolidował, integrował. Dyskonty zaostrzyły konkurencje i na to nałożyła się polityka ostatniego roku. Dyskont będzie w stanie odpowiedzieć na te ograniczenia (podatek, zakaz handlu w niedziele) – zainwestuje w ceny, asortyment. Inni detaliści nie odpowiedzą, ale odpowie hurt, bo ma obszary, gdzie może przykroić koszty i ma się gdzie schować, np. na rynkach lokalnych - przekonywał Andrzej Faliński.

Co się wydarzy? – Najczęściej historia zatacza koło. Jeśli hurt jest odpowiedzią na dyskonty, to systemy franczyzowe i kupieckie nie integrujące się na zasadzie kapitałowej, a np. cywilnej, wejdą z dyskontem w rynek. Pojawią się nowe pomysły na politykę dyskontową, co może zaowocować pojawieniem się na rynku nowego formatu dyskontu. Po stronie mniejszych powierzchni pojawi się proces podążania ku formacji dyskontowej, wykorzystującej pewne przewagi – marka własna, lokalny tradycyjny rynek. Proces konkurencyjny doprowadzi do zróżnicowania uczestników systemów integracyjnych. Potwierdzi się tendencja – integruj się albo giń, środek będzie inny. Największa dynamika zmian będzie w obrębie MSP i to nie tylko u międzynarodowych sieci. To droga kontynuacji tego, że polska będzie różnorodna, rynek będzie różny – sieciowy, ale jednocześnie elastyczny - powiedział dyrektor POHiD.

 – Brońmy handlu vis a vis polityki i miejmy stanowisko sektorowe, nie pozwólmy upolitycznić różnic, które są produktem procesów ekonomicznych - zaapelował Andrzej Faliński.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9469

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 584697

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.