Auchan: Musimy odzyskać klientów, których stracił Real

www.portalspozywczy.pl 4 kwietnia 2014 09:44

Auchan: Musimy odzyskać klientów, których stracił Real

Wydana przez UOKiK decyzja w sprawie przejęcia sieci Real przez Grupę Auchan to sygnał, że istnieje urzędowa segmentacja rynku. UOKiK trochę wcielił się w rolę regulatora. W praktyce może ona zablokować dalszą konsolidację rynku hipermarketów w Polsce - mówią w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Francois Colombie, przewodniczący rady nadzorczej Auchan Polska i Marek Szeib, dyrektor generalny i prezes Auchan Polska.

Decyzja UOKiK ws. Auchan-Real będzie miała swoje dalsze konsekwencje dla sektora handlu w Polsce?

Francois Colombie: Wydana przez UOKiK decyzja w sprawie sieci Real to sygnał, że istnieje urzędowa segmentacja rynku. UOKiK trochę wcielił się w rolę regulatora. Wygląda to trochę tak, jak gdyby powiedział: "chcę na rynku lidera w formacie hipermarketów, lidera lub dwóch w formacie dyskontów i supermarketów, którym mogą być np. Biedronka i Lidl oraz Tesco lub Carrefour". Nie wolno lekceważyć sygnałów wysyłanych przez urzędy. Dzisiaj taka segmentacja służy liderowi każdego formatu, bo reszcie będzie trudniej się rozwijać. Ale decyzja ta może otworzyć drzwi do powstania jednego giganta, który zmonopolizuje rynek handlowy. Gdyby na przykład Biedronka chciała dzisiaj kupić dużą sieć hipermarketów, to prawdopodobnie nie miałaby z tym większego problemu, ponieważ działa w małym formacie sklepów. Zawsze mówiłem, że lepiej zostawić rynek takim, jakim był - liberalnym i otwartym. Każda próba sztucznego regulowania może wywołać duże problemy. W decyzji UOKiK należało bardziej wziąć pod uwagę konsumentów oraz presja konkurencji na danym rynku, zważywszy, że przejęcie Real przez Auchan, to przede wszystkim większy wybór i lepsze pozycjonowanie cenowe.

Rozwój dyskontów i supermarketów to pokłosie słynnej ustawy o WOH?

Francois Colombie: Pamiętam, że kiedy mobilizowaliśmy się przeciwko temu projektowi ustawy o wielkopowierzchniowych obiektach handlowych (WOH), powiedziałem, że taki projekt ustawy zdefiniuje przyszłość na korzyść małych formatów i miałem rację. Teraz widzimy, jaki był wpływ tego projektu ustawy na rynek. Miał on taki sam efekt jak prawo , ponieważ wskazywało z powodzeniem, kto może się w przyszłości rozwijać. Być może przedstawiciele sieci hipermarketów i centrów handlowych wiele lat temu popełnili błąd. Nie wystarczająco tłumaczyli, co daje mieszkańcom i samorządom budowa tego typu obiektu - że oprócz potężnej przebudowy i poprawy infrastruktury, nasze sklepy i galerie stają się też swego rodzaju centrum życia dla lokalnych społeczności. W przypadku małych powierzchni, np. sklepów dyskontowych, tego efektu nie ma i nie będzie.

Co ciekawe, historia pokazuje, że gigantem rynkowym - jak się obawiano kilka lat temu - nie jest ten, kto ma największe sklepy, tylko ten, kto ma potężną liczbę sklepów w małym formacie. Centra handlowe dają dużo więcej dla rozwoju miasta, niż się kiedyś sądziło. W dodatku słyszymy o kolejnych pomysłach, które mają obciążyć sklepy wielkopowierzchniowe. To jest absurdalne. Populizm swego czasu spowodował to, co mamy teraz na rynku. Być może media powinny dzisiaj dawać jasny sygnał, że tego typu pomysły przyniosą katastrofalne skutki. Skutki mogą być również ze szkodą dla dostawców, którzy mają większą trudność z dostępem do rynku. Dyskont to 2 000 referencji, hipermarket między 50 a 80 000 referencji.


  • 58 2014-06-09 15:01:09

    ta baju baju

    a kto nie chciał kupic real w fort wola ?

    broniliście się przed tym że ho ho

  • cfg 2014-04-06 23:31:05

    Watpie ze sie im uda, u mnie remont Reala byl 4 miesiace ludzie sie odbili, przynajmniej na spokojnie mozna robic zakupy.

  • realista 2014-04-05 20:33:56

    real miał jeden miliard trzysta milionow straty na działalności gospodarczej -powodzenia żabojady

ZOBACZ WSZYSTKIE (4)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7847
Ilość aktualnych ofert: 481629

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.