Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Badanie: Firmy handlowo-usługowe boją się kradzieży i ataków terrorystycznych

Autor: dlahandlu.pl 14 grudnia 2017 10:27

Ponad połowa dużych i średnich przedsiębiorców w Polsce obawia się kradzieży i wandalizmu. Obawy budzi jednak także szpiegostwo gospodarcze, sabotaż przemysłowy a nawet atak terrorystyczny.

Jakich zagrożeń obawiają się polscy przedsiębiorcy najbardziej? Odpowiedzi na to pytanie zdecydowała się poszukać Grupa Impel, która zleciła przeprowadzenie badań wśród dużych i średnich firm, reprezentujących branże handlowo-usługową oraz produkcyjną. Przyjętą metodologią było CATI (Computer Assisted Telephone Interview), czyli badanie telefoniczne wspomagane komputerowo. Podczas 73 wywiadów z przedsiębiorcami padły pytania związane z bezpieczeństwem i formami ochrony mienia i danych firm.

Wyniki wykazały, że, niezależnie od wielkości firmy biorącej udział w badaniu, najczęstszym źródłem są jest kradzież mienia i wandalizm. W odpowiedzi na pytanie „Z perspektywy Pana(i) firmy, jakich zagrożeń najbardziej się Państwo obawiają?” (można było zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź), wskazało je aż 53 proc. badanych. Co trzeci badany boi się kradzieży zasobów firmy, np. zgromadzonych materiałów czy gotowych produktów. 15 proc. wskazało na zagrożenie cyberatakiem, 11 proc. szpiegostwem gospodarczym, np. kradzież technologii, 8 proc. boi się sabotażu przemysłowego, 7 proc. ataków terrorystycznych, a 10 proc. badanych wskazało inne zagrożenia.

Analizując te wyniki pod względem branży, możemy zauważyć, że firmy produkcyjne częściej niż podmioty zajmujące się handlem i usługami wskazują na obawy związane ze szpiegostwem gospodarczym (17 proc. vs 5 proc.) i sabotażem przemysłowym (11 proc. vs 5 proc). Z kolei firmy z branży handlowo-usługowej częściej niż producenci martwią się o kradzież zasobów firmy (32 proc. vs 25 proc.) oraz ataków terrorystycznych (11 proc. vs 3 proc.). 

Skąd te różnice? - Wynika to bezpośrednio z wartości tak zwanej informacji wewnętrznej. W branży przemysłowej wypłynięcie na przykład parametrów technicznych produkowanych elementów, które często stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, może okazać się dla niego zgubne. Szczegółowe plany trafiają na czarny rynek, gdzie szybko znajdują nabywcę, który może uruchomić własną produkcję. Druga sprawa to możliwość przeprogramowania maszyn, by uległy uszkodzeniu, awarii, bądź by działały na zmienionych parametrach - wyjaśnia Krzysztof Bereza, dyrektor ds. technologii ochrony z Grupy Impel.

Z przeprowadzonego badania wynika, że polscy przedsiębiorcy wciąż największe zagrożenie widzą w kradzieży rzeczy materialnych: mienia i zasobów firmy. Tymczasem równie duże i policzalne straty można ponieść w wyniku przestępstw dotykających sferę niematerialną: kradzieży i wycieków danych, ujawnienia tajemnic przedsiębiorstw w wyniku szpiegostwa gospodarczego czy ataków hakerskich.

Badanie zlecone przez Grupę Impel wykazało również, że większość przepytanych przedsiębiorców inwestuje w monitoring (70 proc.), alarmy (62 proc.) i fizyczną ochronę obiektów (51 proc). 

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9731

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.