Badanie: Model "płać, ile chcesz" atrakcyjny dla 70 proc. konsumentów

Autor: dlahandlu.pl 8 lutego 2019 10:58

Badanie: Model "płać, ile chcesz" atrakcyjny dla 70 proc. konsumentów Na zdj. dr Jolanta Tkaczyk z Akademii Leona Koźmińskiego, fot. materiały prasowe

Choć model "płać, ile chcesz" nie jest modelem powszechnie znanym na rynku, może być doskonałym narzędziem promocji produktu. Udział klienta w kształtowaniu ceny jest postrzegany jako interesujący i atrakcyjny zarówno dla konsumentów, jak i dla firm – wynika z badań przeprowadzonych przez Akademię Leona Koźmińskiego. Niemal połowa badanych (49 proc.) z chęcią skorzystałaby z modelu "płać, ile chcesz", jeśli będzie taka możliwość.

Dr Jolanta Tkaczyk i dr hab. Magdalena Krzyżanowska z Akademii Leona Koźmińskiego postanowiły sprawdzić, czy konsumenci chętnie skorzystaliby z możliwości kupna towaru, którego cenę mogą sami wyznaczyć. Badanie zrealizowano metodą CAWI, czyli wywiadu online. Przebadano 138 studentów kierunku zarządzanie w wieku 21-35 lat. Ponad połowę badanych (63 proc.) stanowiły kobiety.

Płać, ile chcesz. Co przekona konsumenta
Po pierwsze – ekonomia. Po drugie – ciekawość. Tym przede wszystkim kierują się klienci kupujący produkty za kwotę, którą sami ustalą. Co trzeci spośród respondentów (29 proc.) uzależnia skorzystanie z modelu od tego, czy będzie mu zależało na jakości produktu. Z kolei 39 proc. badanych chętnie skorzysta z takiego rozwiązania, o ile nie będzie narzuconej ceny minimalnej.

Badanie ekspertek zajmujących się zachowaniami konsumenckimi pokazało, że model kształtowania ceny jest atrakcyjny aż dla blisko 70 proc. badanych. Dodatkowo niemal 80 proc. uważa, że jest on dobrym sposobem na promocję produktu. Zaledwie 5 proc. jest odmiennego zdania. Strategia kształtowania ceny może być więc na rynku innowacją, która kryje w sobie duży potencjał promocyjny.

„Płać, ile chcesz” w marketingu
– Model „płać, ile chcesz” może być nowatorskim sposobem promocji sprzedaży, podnoszącym atrakcyjność oferty. Musi być to jednak poprzedzone kampanią informacyjną, ze względu na niską znajomość tej formy sprzedaży wśród konsumentów – zaznacza dr hab. Magdalena Krzyżanowska z Akademii Leona Koźmińskiego, współautorka badań.

Choć model "płać, ile chcesz" jest nowy i interesujący dla potencjalnych klientów, to – jak pokazały badania – tylko 10 proc. respondentów potrafiło poprawnie opisać jego cechy. Do tej pory w Polsce było niewiele przypadków wykorzystania modelu „płać, ile chcesz”. Jak zaznaczają ekspertki – większość podmiotów (restauracje, teatry, agencje reklamowe) wykorzystuje ten model w ograniczonym czasie do promowania swoich ofert, i to takich, które nie wymagają od nich zbyt dużych nakładów finansowych, co pozwala minimalizować ryzyko ekonomiczne.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    2,29

  • Śr

    1,82

  • Min

    1,19

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6908
Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.