Badanie: Na jednorazowe zakupy w outletach przeznaczamy średnio 240 zł

Autor: dlahandlu.pl 8 maja 2017 11:57

8 na 10 osób odwiedzających polskie outlety robi w nich zakupy, jednorazowo wydając średnio ponad 240 zł. Centra wyprzedażowe w Polsce cieszą się dużą popularnością wśród klientów i mają przed sobą korzystne perspektywy, ponieważ ich oferta jest „szyta na miarę” krajowego rynku handlowego. Wsparciem dla dalszego rozwoju będzie wprowadzanie funkcji komplementarnych i usług towarzyszących – wynika z raportu firmy IQS, który powstał na zlecenie Colliers International “Polowanie na okazje. Potencjał centrów wyprzedażowych w Polsce”.

Klienci odwiedzają centra wyprzedażowe przeciętnie 3-4 razy w roku i jednorazowo zostawiają w nich średnio ponad 240 zł. Chętniej korzystają z ich oferty mieszkańcy mniejszych miast. Klienci najczęściej odwiedzają sklepy z odzieżą, dlatego wśród najemców centrów wyprzedażowych nie powinno zabraknąć marek modowych. Tego rodzaju sklepy, będące filarem centrów outletowych odwiedza aż 90% klientów.

Centrum wyprzedażowe jest dla większości klientów (70% respondentów) miejscem na ogół zaplanowanych zakupów, choć wielu klientów – szczególnie z mniejszych miast – pozwala sobie na spontaniczne zakupy. Największy ruch i największe obroty w sklepach działających w centrach wyprzedażowych odbywają się podczas weekendu (po ok. 40% w sobotę i niedzielę), a jedynie ok. 20% w ciągu tygodnia. Według autorów raportu, ewentualne wprowadzenie zakazu handlu w niedzielę bardzo negatywnie wpłynie na ten segment rynku – byłby to cios dla sklepów działających w formule outletowej.

Z raportu wynika również, że centra wyprzedażowe w Polsce najprawdopodobniej jeszcze długo nie będą podobne do tych z krajów Europy Zachodniej. Główne przyczyny to niewystarczająca „masa krytyczna” handlu oraz wyraźnie niższa niż na zachodzie siła nabywcza mieszkańców powodująca brak na rynku marek z sektora „premium”. Niemniej, polskie centra wyprzedażowe korzystają z doświadczeń europejskich, aby kreować modę na „polowanie na okazje”. Autorzy raportu szacują, że na polskim rynku działa ok. 60-80 sieci handlowych z wystarczającą ilością sklepów i nadwyżką towarów do zagospodarowania, aby otwierać punkty w centrach wyprzedażowych w największych ośrodkach miejskich w kraju.

W Polsce obecnie funkcjonuje 14 centrów wyprzedażowych o łącznej powierzchni najmu ok. 250 000 mkw. Są to obiekty małe i średniej wielkości (10 000 – 25 000 mkw. powierzchni najmu brutto), które zwykle powstawały w fazach. Obecnie działa w nich ponad 380 najemców, prowadzących ok. 1 150 sklepów, punktów usługowych i gastronomicznych. Każde z centrów wyprzedażowych oferuje średnio 90 – 100 lokali, a średnia wielkość sklepu wynosi 150-200 mkw. Największą grupę najemców w centrach wyprzedażowych stanowią podmioty z sektorów: moda mix (55 podmiotów) oraz kawiarnie i restauracje (45 podmiotów).

Istniejące w Polsce centra wyprzedażowe na ogół są ulokowane na obrzeżach największych aglomeracji. W ostatnich latach podjęte zostały także inwestycje w miastach regionalnych, takich jak: Białystok (Outlet Center Białystok, Outlet Białystok), Bydgoszcz (Outlet Center Bydgoszcz, Metropolitan Outlet) i Lublin (Outlet Center Lublin). W wyniku repozycjonowania jednego z centrów w Rzeszowie powstaje kolejny obiekt tego typu (Outlet Graffica).

Średnia długość najmu powierzchni w centrach wyprzedażowych wynosi od 3 do 10 lat. Stawki czynszowe dla lokali o powierzchni 100-250 mkw. wahają się między 7 a 27 EUR/mkw./miesiąc.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    2,39

  • Śr

    1,86

  • Min

    1,19

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7626

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.