Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Badanie: Nowy podatek ością w gardle handlowców w Polsce

Autor: dlahandlu.pl 7 kwietnia 2016 10:04

Najnowszy Market Monitor Atradiusa prezentuje kondycję oraz perspektywy dla handlu detalicznego towarami nieżywnościowymi. Tegoroczne badanie objęło swoim zasięgiem wybrane kraje kontynentów. W 2016 r. przewiduje się dalszy wzrost sprzedaży nawet o 2,7 proc. (r/r). Tradycyjnie w sektorze najlepiej radzą sobie rynki azjatyckie, podczas gdy prognozy dla Europy są umiarkowanie optymistyczne. W Polsce wymienianym najczęściej wyzwaniem dla branży jest planowany podatek handlowy.

Sektor detaliczny dóbr trwałego użytku w Polsce utrzymał tempo wzrostu w 2015 r. i wraz z prognozowanym przyrostem gospodarczym (ok. 3,5 proc.) oraz silnym popytem wewnętrznym, urośnie zapewne także w 2016 r. Według Głównego Urzędu Statystycznego szczególnie dobrze prezentuje się sytuacja branży meblarskiej oraz sprzętu AGD, gdzie prognozowany jest wzrost o ok. 4,3 proc., a w przypadku tekstyliów może wynieść on nawet 8,2 proc. Jednocześnie, analitycy Atradius zwracają uwagę m.in. na rosnące koszty kredytów, będące skutkiem nałożenia podatku bankowego. Ponadto wpływ na zyski w branży niewątpliwie będzie miał jeszcze niezaprezentowany w finalnej formie, ale zapowiadany od dłuższego czasu, podatek handlowy. Według przewidywań może on objąć swoim zasięgiem większość przedsiębiorstw i sieci handlowych.

W 2015 roku sprzedaż eksportowa elektroniki użytkowej uległa zmniejszeniu, głównie z uwagi na wprowadzone w lipcu zmiany w regulacjach VAT oraz na skutek działań zniechęcających do eksportu prowadzonych przez producentów dóbr. Celem takiej polityki było zapobieganie występowania zjawiska eksportu równoległego (ceny w Polsce są nadal niższe niż w Europie Zachodniej z uwagi na mniejszą siłę nabywczą konsumentów).

Średni czas realizacji płatności w sektorze detalicznym dóbr trwałego użytku w Polsce to ok. 60 dni. Terminy zapłaty różnią się w zależności od konkretnej gałęzi – najkrótszy czas dotyczy elektroniki i drobnego sprzętu gospodarstwa domowego, średnio to 30 dni. Z kolei najdłużej, bo nawet do 180 dni, czeka się w handlu tzw. dużego sprzętu AGD. Opóźnienia w płatnościach oraz liczba niewypłacalności powinna się systematycznie zmniejszać w nadchodzących miesiącach.

– Z zapowiedzi rządzących wynika, że konieczność uiszczania nowego podatku ominie tylko najmniejsze sklepy i przedsiębiorstwa. Co prawda, ostateczne jego stawki i zasady ewentualnej progresji jeszcze nie zostały przedstawione, a komunikowana maksymalna stawka nie powinna przekroczyć 2 proc., ale mimo to można dziś stwierdzić, że odbije się to na szeroko pojętej branży handlowej. Na pewno odczują go średniej wielkości i większe sieci, a niewykluczone, że dotknie on także i mniejszych podmiotów. Prognozuje się, że w efekcie tego, zyski firm z sektorów urządzeń gospodarstwa domowego nie przekroczą 1 proc. Jednocześnie stale rosnący popyt i sprzedaż w kraju nad Wisłą pozwala zachowywać naszym analitykom umiarkowany optymizm – komentuje Arkadiusz Taraszkiewicz, dyrektor regionalny ds. oceny ryzyka w Atradius.

– W szerszym wymiarze regionalnym wyzwania dla sieci handlowych pozostają niemalże niezmienione względem poprzedniego roku. Kluczem do skuteczności jest umiejętność dostosowania się do nowych realiów i rosnącej konkurencji ze strony e-commerce. Sukces odniosą firmy, które będą potrafiły wdrożyć strategie z uwzględnieniem tych trendów, a także umiejętnie rozszerzyć zakres swoich usług. Tradycyjne sieci handlowe mogą zapewnić sobie większą sprzedaż także poprzez wydłużanie czasu trwania sezonowych wyprzedaży – komentuje Arkadiusz Taraszkiewicz.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • pawo 2016-04-08 14:28:50

    Niedługo to rynek Polski przestanie istnieć, bo żaden Polski biznes nieprzetrwa. Jaki jest sens prowadzenia biznesu w kraju, skoro rząd zamiast go chronić, to narzuca jakieś bezsensowne podatki? Przecież każdy kto chociaż trochę zna się na sytuacji, to wie, że Polskie skelpy utrzymują się z opłakanej marży... podatek? zobaczymy z czego po tym się utrzymają.

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,49

  • Śr

    2,57

  • Min

    1,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9469

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.