Badanie: Polacy pogodzili się z zakazem handlu

Autor: dlahandlu.pl 17 czerwca 2019 13:21

PAYBACK w swoim najnowszym badaniu PAYBACK Opinion Poll sprawdził, co polscy konsumenci sądzą na temat niehandlowych niedziel i jak wprowadzone dotychczas zmiany wpłynęły na ich zachowania zakupowe. Z badania wynika, że dość łatwo pogodziliśmy się z rozszerzeniem zakazu handlu na pierwsze niedziele miesiąca: aż dla 60 proc. z nas nie jest dużym utrudnieniem. Co trzeci respondent deklaruje, że zwykle i tak robił zakupy w inne dni tygodnia, a 23 proc. po prostu odzwyczaiło się od niedzielnych zakupów.

O ile ograniczenie liczby handlowych niedziel przyjmowane jest w miarę pozytywie, to już całkowite ich wyeliminowanie w 2020 roku budzi obawy badanych. Takie rozwiązanie nie odpowiada większości respondentów – przeciwnych jest 60% Polaków. Co ich niepokoi? 34% przeciwników tego rozwiązania wskazuje, że zaostrzenie zakazu wpłynie niekorzystnie na gospodarkę, pracowników i konsumentów, a dla 26% takie ograniczenie będzie dużym utrudnieniem. Co trzecia badana osoba uważa jednak, że całkowity zakaz handlu w niedziele jest dobrym pomysłem.

Alternatywą dla zamkniętych w niedziele sklepów stacjonarnych mogą być zakupy online, do których podchodzimy jednak z dużą rezerwą. Tylko 4% badanych przyznało, że ograniczenie liczby handlowych niedziel skłoniło ich do zrobienia zakupów w Internecie. Większość badanych wyraźnie jednak podkreśla, że nigdy nie kupuje żywności w ten sposób. Jakie są bariery? Okazuje się, że powstrzymują nas trzy główne powody: nie możemy samodzielnie wybrać produktu i ocenić jego jakości (65% wskazań), nie wiemy, w jakich warunkach była transportowana żywność (15%) i nie mamy możliwości sprawdzenia daty przydatności do spożycia (12% ankietowanych).

Osoby, które kupują artykuły spożywcze online, płacą jednorazowo za swój koszyk od 100 do 200 zł (42%), do 100 zł – 35%, a 23% deklaruje, że wydaje na takie zakupy powyżej 200 zł.

Zdecydowanie chętniej kupujemy przez Internet produkty inne niż żywność. W tym przypadku, zakaz niedzielnego handlu skłonił do zakupów online co piątego pytanego Polaka. Najczęściej kupujemy w sieci odzież i akcesoria (takich zakupów dokonuje 71% ankietowanych), kosmetyki i artykuły chemiczne (58%), elektronikę (49%), książki (38%), sprzęt RTV i AGD (35%), a także meble i artykuły wyposażenia wnętrz (27%).

– Badania rynkowe potwierdzają, że w Polsce mamy do czynienia z coraz silniejszym trendem e-commerce. Mając na uwadze, że od początku przyszłego roku zakaz handlu zostanie rozszerzony na wszystkie niedziele, możemy się spodziewać większej częstotliwości zakupów online – mówi Robert Olędzki, Digital Business Director w PAYBACK Polska.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

  • Jarek 2019-06-25 19:14:00

    Jeśli ankietowani obawiają się o gospodarkę, całkiem słusznie, w wypadku całkowitego zakazu to równie te same odczucia powinny im towarzyszyć teraz, bo jedna niedziela w miesiącu sytuacji nie ratuje.

  • filip 2019-06-20 16:20:36

    Ja się z tym nie zgadzam i za każdym razem wyrażam głośno swój sprzeciw. Dlaczego rząd ma mi mówić kiedy mogę robić zakupy? Tyle lat tak było i teraz nagle musieli zmieniać żeby się przypodobać kościołowi. Bo nie oszukujmy się to o to tutaj chodziło.

  • mati 2019-06-19 15:25:07

    Badanie nie jest miarodajne, ludzie dalej się z nim nie zgadzają, ostatnio nawet głośno było o tym że wiele osób przez ten zakaz musiało zamknąć swój biznes.

ZOBACZ WSZYSTKIE (3)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    2,99

  • Śr

    2,21

  • Min

    1,29

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6842
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.