Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Badanie: Średni czas oczekiwania na zapłatę od kontrahentów krótszy o 10 dni

www.portalspozywczy.pl 25 września 2013 11:43

Firmy z branży handlowej krócej czekają na zapłatę od kontrahentów i dobrze radzą sobie z opóźnieniami w płatnościach. Mimo to, boleśnie odczuwają skutki przeterminowanych należności i nie wierzą zbytnio w gospodarcze ożywienie.

Aktualne badanie "Portfel należności polskich przedsiębiorstw" przygotowane przez Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej SA oraz Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce pokazało bardzo znaczącą poprawę sytuacji finansowej firm we wszystkich sektorach gospodarki. Nie inaczej jest w branży handlowej. W porównaniu do badania sprzed kwartału (14 proc.), ponad jedna czwarta firm handlowych zauważyła wyraźną poprawę. Więcej przedsiębiorstw przyznaje też, że problem przeterminowanych należności u nich nie występuje (obecnie 13 proc. względem 9 proc. sprzed trzech miesięcy).

Podobny optymizm jak z "Portfela należności polskich przedsiębiorstw" płynie także z raportu Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową. Zdaniem analityków IBnGR, w minionym kwartale zahamowany został spadek tempa wzrostu PKB, które z kwartału na kwartał będzie rosło.
Zdaje się jednak, że przedsiębiorcy działający w branży handlowej nie wierzą jeszcze do końca w gospodarcze ożywienie, bo na pytanie o to, jak zmieni się ich sytuacja finansowa w nadchodzących trzech miesiącach, zaledwie 31,5 proc. z nich odpowiedziało, że spodziewa się poprawy. To mniej o 5,5 proc. względem poprzedniego kwartału.

Wszystko jednak wskazuje na to, że poprawę sytuacji finansowej odnotowali nie tylko handlowcy, ale też współpracujące z nimi firmy, które zaczęły terminowo regulować płatności. W porównaniu do badania sprzed trzech miesięcy aż o 10 dni skrócił się w handlu średni czas oczekiwania na zapłatę od kontrahentów. Obecnie wynosi on 3 miesiące i 18 dni, podczas gdy jeszcze kwartał temu handlowcy czekali na pieniądze z faktur 3 miesiące i 28 dni. Szybciej płatności otrzymują już tylko przedsiębiorstwa z branży przemysłowej - 3 miesiące i 15 dni. - To pozytywne zjawisko świadczy o wyraźniej poprawie sytuacji przedsiębiorstw i pokazuje, że liczba nowych niespłaconych faktur rośnie wolniej, a klienci zdołali już uregulować część zaległości - ocenia Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.

Oprócz skrócenia okresu przeterminowania zaległych faktur, bardzo dobrą wiadomością jest też fakt, że firmy z branży handlowej mniej pieniędzy przeznaczają na wydatki związane z nieterminową obsługą zobowiązań przez klientów i kontrahentów. Obecnie jest to 6,5 proc. ogółu kosztów w przedsiębiorstwie, w porównaniu do 7 proc. sprzed kwartału. To również mniej niż wynosi średnia dla kraju - 7,2 proc. ogółu kosztów przedsiębiorstw.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    9,49

  • Śr

    6,88

  • Min

    5,78

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9393

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.