Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Badanie: Wpływ internetu na zachowania zakupowe Polaków

Autor: www.dlahandlu.pl 8 czerwca 2016 12:24

Divante z Grupy OEX już po raz drugi, wspólnie z instytutem badawczym IMAS, zrealizowało badanie dotyczące zachowań polskich konsumentów podczas procesu zakupowego. Pokazało ono rosnący wpływ internetu na sposób podejmowania decyzji o zakupie, w tym tendencję do wielokanałowego poszukiwania informacji o produkcie i dążenia do optymalizacji wydatków.

Badanie jest kontynuacją projektu z 2011 roku, co pozwoliło na porównanie danych dotyczących trendów zakupowych dotyczących aż 25 kategorii produktowych na przestrzeni 5 lat. Przeanalizowano zakupy m.in. w takich segmentach jak książki, zabawki, muzyka, sprzęt elektroniczny i wyjazdy turystyczne, aż po produkty finansowe i akcesoria samochodowe. Głównym celem badania było określenie, jak znaczący w zachowaniach zakupowych Polaków jest przepływ klientów między online i offline, czyli efekt ROPO (Research Online, Purchase Offline) oraz SOPO (Search Offline, Purchase Online).

- Mijające 5 lat jest silnym potwierdzeniem nieuchronności zmian jakie technologia wywiera na retail. Klientów nie interesuje podział na kanały sprzedaży. Zakładają, że mogą swobodnie poruszać się po wszystkich punktach styku z marką. To duże wyzwanie dla firm. Najczęściej retailerzy nie są jeszcze gotowi technologicznie na łączenie danych o kliencie z wszystkich kanałów. To prowadzi do utraty potencjalnych przychodów i w tym obszarze widzę właśnie największy potencjał do rozwoju na kolejne 5 lat – mówi Tomasz Karwatka, CEO Divante.

Konsumenci najczęściej poszukują w Internecie takich informacji jak cena, opis i opinie użytkowników. Podczas tego procesu korzystają głównie z komputera lub laptopa, choć aż 2/3 badanych stosuje do tego celu również urządzenia mobilne (smartfony i tablety). Choć model jednoczesnego korzystania
z kanałów online i offline nie jest jeszcze mocno rozpowszechniony, dziś stosuje go już co trzeci Polak.

- Nasze szersze niż standardowe podejście badawcze do ROPO, pozwalające na badanie przepływów między źródłami informacji i miejscami zakupu, okazało się bardzo korzystne, pomagając zauważyć tendencje przeciwne. W roku 2016 notujemy znaczący wzrost wpływu Internetu na zakupy, choć tradycyjne źródła informacji i miejsca zakupu są nadal jednak w większości branż głównymi kanałami sprzedaży – powiedziała Beata Pachnowska, Dyrektor ds. Badań IMAS.

Według badania Divante i IMAS kategoriami, w których Internet ma największy wpływ na proces zakupowy są: rezerwacje pokoju hotelowego, bilety lotnicze i kolejowe, wyjazdy urlopowe oraz programy i gry komputerowe. W modelu Research Online Purchase Offline najczęściej kupowane są sprzęt RTV, bilety do kina i inne wydarzenia, meble i akcesoria wyposażenia wnętrz oraz programy i gry komputerowe

Badanie zostało zrealizowane w styczniu 2016 r. przy zastosowaniu metody CATI (wywiady telefoniczne) na próbie 1000 dorosłych Polaków.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9590

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.