Bakalland na FRSiH 2018: Za sukcesem firm stoi odwaga przedsiębiorców

Autor: dlahandlu.pl 5 listopada 2018 18:50

Bakalland na FRSiH 2018: Za sukcesem firm stoi odwaga przedsiębiorców Na zdj. Marek Moczulski, prezes Bakalland SA, fot. Żelazna Studio

– Odwaga jest źródłem wszystkiego. Przedsiębiorca to człowiek odważny, bo poświęca swój majątek i przyszłość na coś niepewnego. By osiągnąć sukces potrzebne są też: wiara, marzenia oraz praca. Mamy przykłady firm, które powstały w latach 90-tych od zera, a teraz mają ambicje globalne, międzynarodowe. My już jesteśmy na wybranych rynkach i mamy na nich dobrą pozycję. Kolejnego etapu rozwoju upatruję w przekazywaniu firm sukcesorom, którzy chcą ciężko pracować i mają szczęście. Ten krok też wymaga dużej odwagi i wielu przedsiębiorców może mieć problem z tym, że firma idzie w „obce ręce” - mówił Marek Moczulski, prezes Bakalland SA, podczas debaty „Sukcesy i wyzwania – trzy dekady budowy polskiego biznesu spożywczego”, inaugurującej XI Forum Rynku Spożywczego i Handlu.

Marek Moczulski zaznaczył, że Bakalland jest właśnie przykładem udanego modelu sukcesji. – Założyciel Bakallandu, Marian Owerko, powierzył mi swoją firmę. Był to proces etapowy.  Zrobiliśmy to w sposób, który jest testowany w innych krajach: najpierw awansowałem na przewodniczącego rady nadzorczej, więc prezes Owerko do mnie raportował, po czym zostałem prezesem, a Marian Owerko awansował na przewodniczącego rady nadzorczej. Te ruchy pozwoliły nam na zapoznanie się i ustalenie jasnych zasad (tzw. ład korporacyjny), co komu wolno. To musi być jasne i spisane jako kolejny etap profesjonalnego przekazania firmy. Z założycielem Bakallandu dobrze się uzupełniamy - mówił Marek Moczulski. 

Prezes Bakallandu odniósł się również do kwestii rozwoju firmy poprzez eksport produktów. –Zaczynaliśmy od budowania pozycji w Polsce. Na początku eksport traktowaliśmy oportunistycznie, czyli sprzedawaliśmy tam, gdzie była taka możliwość. Jak to wygląda obecnie? Mimo iż od wielu lat  jesteśmy w Unii Europejskiej, jest wciąż dużo barier związanych ze sprzedażą na inne rynki, barier ukrytych, np. kiedy chcemy eksportować pod swoją marką. Mniejszy problem jest przy eksporcie towarów private label, ale tutaj mamy inny łańcuch marży - producent zyskuje mniej niż sieć handlowa. My eksportujemy pod nasza marką, co jest trudniejsze, dlatego selektywnie wybraliśmy kraje, gdzie nie ma dużego protekcjonizmu np. RPA, gdzie jesteśmy wiceliderem rynku, czy Hongkong. To tam skoncentrowaliśmy swoje inwestycje, a teraz rozszerzamy swoją obecność. Rynki egzotyczne, azjatyckie i afrykańskie, są bardziej otwarte na produkty markowe – wyjaśnił Marek Moczulski.

Prezes Bakallandu podkreślił również, że firma rozwija się zgodnie z aktualnymi trendami konsumenckimi, w tym silnym trendem prozdrowotnym. – Technologicznie jesteśmy bardzo zaawansowani, to dzisiaj oczywistość. Co ciekawe, badania pokazują, że 85 proc. nowych produktów nie ,,przeżywa" na rynku trzech lat. To z jednej strony smutna statystyka, z drugiej - powoduje i przyspiesza rozwój. Większość naszych nowości wciąż istnieje i zwiększa sprzedaż. Jesteśmy trendsetterami  - tak było choćby w przypadku batonów BA! – powiedział Marek Moczulski.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,39

  • Śr

    3,28

  • Min

    2,64

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7626

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.