Barometr Carrefoura: Przed świętami koniunktura konsumencka w górę

Autor: pr/dlahandlu.pl 16 grudnia 2013 10:29

Grudniowa wartość Barometru Carrefour wyniosła -8,0 punktów i w porównaniu z notowaniem z poprzedniego miesiąca wzrosła o 0,4 punktu. Poprawił się ogólny klimat koniunktury w handlu i wskaźnik ufności konsumenckiej, jednak skłonność do zakupów spadła.

W ocenie Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową, w najbliższych miesiącach stan polskiej gospodarki będzie się poprawiał. Trend ten odzwierciedlony jest w zmianach wartości Barometru Carrefour, który wprawdzie powoli, ale systematycznie rośnie. Niemniej, wartość wskaźnika nadal pozostaje poniżej zera, co oznacza, że pomimo odnotowanej poprawy, w dalszym ciągu utrzymuje się niekorzystny stan koniunktury konsumenckiej. Poprawa jest jednak o tyle ważna, że wartość przywoływanego wskaźnika jest najwyższa od początku 2011 roku.
Na zmianę wartości Barometru pozytywnie wpływały: wzrost wartości bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej, poprawa ogólnego klimatu koniunktury w handlu, wzrost dynamiki liczby pracujących w sektorze przedsiębiorstw oraz spadek wskaźnika inflacji. Wzrost wartości Barometru łagodzony był przez: spadek skłonności konsumentów do zakupów, spadek nominalnej dynamiki wartości kredytów i pożyczek udzielonych gospodarstwom domowym, spadek realnej dynamiki sprzedaży detalicznej oraz spadek nominalnej dynamiki przeciętnych wynagrodzeń brutto w sektorze przedsiębiorstw.

W najbliższych miesiącach stan polskiej gospodarki w dalszym ciągu będzie się poprawiał, a trend zmian wartości Barometru Carrefour będzie to potwierdzał. Z prognoz IBnGR wynika, że tempo wzrostu gospodarczego w kolejnych kwartałach będzie coraz wyższe. Po nienajlepszym roku 2013, w którym tempo wzrostu PKB będzie najniższe od ponad dekady, w 2014 roku nastąpi przyspieszenie, a PKB wzrośnie o 2,5 proc.
Pomimo to, w dalszym ciągu daleko będzie do wyników osiąganych na przykład w latach 2006-2008, kiedy to gospodarka rozwijała się w tempie powyżej pięciu, a nawet sześciu procent. Podobnych rekordowych wyników w najbliższych latach nie należy się spodziewać - mówi dr Bohdan Wyżnikiewicz, wiceprezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową.

Według szacunków IBnGR, tempo wzrostu spożycia indywidualnego, wyniesie w całym 2014 roku 2,2 procenta, co będzie wynikiem lepszym od notowanych w latach 2012-2013. W 2014 roku powoli odwracać się zaczną również negatywne tendencje w kształtowaniu się popytu inwestycyjnego. Zahamowanie spadku nakładów inwestycyjnych i niewielki ich przyrost pozwalają z większym optymizmem patrzeć na perspektywy wzrostu gospodarczego w dalszej przyszłości.

W skali całego 2013 roku tempo wzrostu spożycia indywidualnego osiągnie wartość poniżej jednego procenta. Liczymy, że prognozy Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową mówiące o wzroście PKB w 2014 roku, przełożą się także na wzrost konsumpcji - mówi Jean Anthoine, Prezes Carrefour Polska.
Barometr Koniunktury Konsumenckiej jest wyliczanym comiesięcznie wskaźnikiem obrazującym aktualny stan koniunktury. Jego wartości zmieniają się w przedziale od -100 do +100. Wartości poniżej zera wskazują niekorzystna koniunkturę konsumencka, a powyżej - korzystną.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    8,69

  • Śr

    7,04

  • Min

    5,78

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9455

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.