Bartosz Urbaniak, szef Agro BNP Paribas: Wartości bez zysku nie obronią się

Autor: dlahandlu.pl 6 maja 2019 11:27

Bartosz Urbaniak, szef Agro BNP Paribas: Wartości bez zysku nie obronią się fot. Bartosz Urbaniak

O budowie narracji firm w oparciu o wartości, rewolucji opakowaniowej i zbyt niskich cenach żywności z Bartoszem Urbaniakiem, szefem Bankowości Agro BNP Paribas na Europę Środkowo-Wschodnią i Afrykę, rozmawia Edyta Kochlewska.

Po czasach, w których firmy chwaliły się swoi wynikami odchodzą do lamusa. Teraz wszyscy chcą mówić, o wartościach, które reprezentują ich marki. Jak to wpłynie na rynek?
Rzeczywiście jesteśmy świadkami takiej zmiany. Wiąże się to z głębszą transformacją natury społecznej i politycznej. Przez długie lata obowiązywało przekonanie, że jedyną słuszną drogą jest neoliberalizm, w którym najważniejszym miernikiem powodzenia jest pieniądz i zysk. Teraz ten sposób patrzenia odchodzi w niepamięć, bo po całej Europie i Ameryce przetoczyła się fala protestów społecznych,  w których ludzie jasno wyrazili swoje oczekiwania dotyczące tego, aby ich codzienność była bardziej socjalna, skierowana na ich potrzeby, a nie zyski firm. (...) Do zarządów globalnych korporacji i banków bardzo szybko dotarło bowiem, że narracja, którą prowadzili przez ostatnie kilkanaście lat wyczerpała się i trzeba szukać nowej. Do lamusa odeszły więc informacje, że firmy zarobiły znowu miliardy euro czy dolarów, pojawiły się natomiast te związane z korzystanie z zielonej energii, budowaniem chodników antysmogowych itp. Stało się tak, ponieważ korporacje mają sztaby pracowników, którzy obserwują trendy, szukają inspiracji dla nowych produktów, uważniej słuchają konsumentów. To do nich jako pierwszych dotarło, że ludzie potrzebują nowego sposobu prowadzenia dialogu, w którym pojawią się inne tematy. (...) Ma to związek z szerszym zjawiskiem ograniczania roli państw i zajmowania ich miejsca przez marki. Rola jaką oświeceniowe państwa pełniły jeszcze 50 lat temu wyczerpała się, bo ludzie w tym czasie z obywateli przekształcili się w konsumentów. Dlatego w miejsce opuszczone przez państwo wkroczyły marki ze swoją opowieścią. Ponieważ konsumentów trudno skoncentrować wokół idei „kup”, marki zaczęły tworzyć system, z którym ich klienci mogą się utożsamiać, np. niezwykle nośnym tematem ekologii czy filozofią biegania, a szerzej sposobu życia. Marki podejmują tę rękawicę bardzo chętnie, chcąc dać konsumentom argumenty na uspokojenie ich sumień, że kupują coraz więcej. Można wręcz powiedzieć, że konsumenci ich do tego zmuszają. Firmy zaczerpnęły więc z polityki hasło „demokratyzacji” i używają go w znaczeniu oferowania produktów w niskich cenach, dla każdego. Czy to jest demokracja? Nie, ale trzeba się pogodzić z faktem, że wspólnotowe więzy są obecnie często silniejsze w obrębie idei, stojącej za marką konkretnych butów niż np. patriotyzmem narodowym czy ideą demokracji.

Przeczytaj cały wywiad dostępny w Strefie Premium portalspozywczy.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    5,99

  • Śr

    4,25

  • Min

    2,98

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7975
Ilość aktualnych ofert: 479771

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.