Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Bezpłatnego zwrotu towaru oczekuje 73 proc. klientów e-sklepów

Autor: pr, dlahandlu.pl 21 kwietnia 2015 09:32

Bezpłatnego zwrotu towaru oczekuje 73 proc. kupujących online. Jednak według prawa koszt ten pokrywa kupujący, a e-sklep zwraca koszty zakupionego towaru wraz z kosztami pierwszej przesyłki. Okazuje się, że w praktyce bywa często inaczej. Kto, ile i w jakich sytuacjach płaci za zwroty?

Według badań 6 na 10 konsumentów nie skorzysta ponownie z oferty sklepu internetowego jeśli ten nie pokrywa kosztów ewentualnego odesłania zakupionego towaru. Zgodnie z obowiązującymi przepisami pokrycie kosztów zwrotnej przesyłki leży po stronie kupującego, zaś sklep musi zwrócić koszty pierwszej przesyłki z towarem. Nie zawsze jednak sprawy są jednoznaczne, a koszty zwrotnych przesyłek stają się przyczyną nieporozumień na linii e-sklep – konsument.

Klient kupuje przez internet towar o wartości 200 zł, dodatkowo płaci 30 zł za przesyłkę. Zakupiony przedmiot nie spełnia oczekiwań konsumenta, więc postanawia odstąpić od umowy zawartej na odległość, w ciągu przysługujących mu 14 dni.  – Ustawa konsumencka przewiduje, że w takiej sytuacji koszt zwrotnej przesyłki ponosi konsument, chyba że e-sklep zgodził się ponieść koszt zwrotnej przesyłki, bo np. chciał zaoferować taki bonus do oferty – informuje Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl. Sklep internetowy musi poinformować klienta, np. w regulaminie, jeszcze przed złożeniem zamówienia, o konieczności zapłaty za przesyłkę w razie zwrotu towaru. Ponadto konsument powinien otrzymać taką informację albo w formie pisemnej wraz z paczką albo na innym trwałym nośniku np. w e-mailu. Jeżeli sklep nie poinformuje klienta, to sam będzie musiał taki koszt pokryć. – Co więcej, brak takiej informacji jest niespełnieniem wymaganych ustawowo obowiązków informacyjnych. Przedsiębiorca zawierający umowę z konsumentem, bez spełnienia wymagań dotyczących udzielenia informacji czy wydania dokumentu, podlega karze grzywny. Działanie to może stanowić również praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, za którą grozi kara w wysokości do 10 proc. przychodu osiągniętego w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok jej nałożenia – tłumaczy Stępniewski.

O ile konsument musi opłacić koszt przesyłki zwrotnej do e-sklepu, o tyle e-sklep powinien zwrócić kupującemu koszt pierwszej wysyłki towaru. Konsumentowi należy się zwrot kosztu wysyłki poniesionej przy zakupie, jednak tylko do wysokości odpowiadającej najtańszej opcji przesyłki dostępnej w danej ofercie. – W momencie, gdy klient, chcący otrzymać oczekiwany towar jak najszybciej, wybierze droższy środek transportu, to nie otrzyma zwrotu różnicy między wartością wybranej dostawy, a najtańszym sposobem transportu. Należy też pamiętać o tym, że zasada nie ma zastosowania do odbioru osobistego, jako najtańszej formy dostawy – mówi Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl. W przypadku oferowania towarów, których nie da się odesłać zwykłą przesyłką pocztową, problematyczny dla sprzedawców jest również obowiązek informowania konsumenta o wyższych kosztach wraz z ich oszacowaniem, jakie będzie musiał ponieść konsument w przypadku zwrotu takiego towaru. Sprzedawcy mają niższe stawki za dostawę z racji stałej współpracy z firmami kurierskimi oraz nie mają wiedzy w zakresie dostępności firm kurierskich w rejonie zamieszkania konsumenta i wiedzy kogo konsument wybierze. Szacunkowe wyliczenia sprzedawcy mogą więc znacznie odbiegać od rzeczywistych kosztów, jakie będzie musiał ponieść konsument. Może to stanowić problem i powodować niepotrzebne spory e-sklepów z konsumentami.

  • Zbulwersowany 2015-04-22 14:35:25

    Haha, jeszcze czego? Może frytki do tego? Ludzie, opanujcie się, bo przeginacie. Wasza bezczelność mnie przeraża. Nowa ustawa dała Wam miliard nowych i jeszcze większych praw, a Wy co? Jeszcze narzekacie? Masakra. A co mają zrobić e-sprzedawcy? Niedługo z torbami pójdą przez to prawo i przez was. Na tym blogu jest tabelka, która porównuje stare i nowe prawo konsumenckie (zwroty). prokonsumencki.pl/blog/zwrot-towaru-zakupionego-przez-internet-przez-konsumenta-nowa-ustawa-konsumencka/ Czego wy jeszcze oczekujecie?

  • Robert 2015-04-21 12:18:00

    Tak może jeszcze gratisy dodać. Nie dla takich przepisów w tym kraju. Już nawet przykłady z mediów (TVN KUźniar)pokazują jak było by to wykorzystywane. NIesttey takie przepisy tylko i wyłącznie nadają się w cywilizowanych krajach a nie tylko teoretycznych

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,49

  • Śr

    1,50

  • Min

    0,68

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9731

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.