Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Branża żywnościowa negatywnie ocenia koniunkturę w handlu detalicznym

Autor: GUS 24 sierpnia 2016 10:20

Ogólny klimat koniunktury w handlu detalicznym kształtuje się w sierpniu na poziomie plus 4,0 (plus 3,6 w lipcu). Poprawę koniunktury sygnalizuje 15,4% badanych przedsiębiorstw, pogorszenie – 11,4% (przed miesiącem odpowiednio 15,5% i 12,0%). Pozostałe podmioty uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie.

Diagnozy sprzedaży od kwietnia br. są optymistyczne, ale w sierpniu ostrożniejsze niż w lipcu. Prognozy w tym zakresie są korzystne, najlepsze od dwóch miesięcy. Oceny sytuacji finansowej są bardziej niekorzystne niż w lipcu. Odpowiednie przewidywania wskazują, że w najbliższych trzech miesiącach sytuacja finansowa może nie zmienić się. Utrzymują się nadmierne zapasy towarów. Poziom zamówień towarów u dostawców może nieznacznie wzrosnąć. Planowane jest niewielkie zwiększenie zatrudnienia. Ceny towarów mogą rosnąć w tempie podobnym do oczekiwanego w lipcu.

W poszczególnych branżach handlowych oceny koniunktury są zróżnicowane. W sierpniu koniunktura oceniana jest optymistycznie przez dyrektorów następujących branż: tekstylia, odzież, obuwie (plus 21,3 w sierpniu, plus 18,6 przed miesiącem), artykuły gospodarstwa domowego ogółem (plus 10,5 w sierpniu, plus 10,7 w lipcu) oraz pojazdy samochodowe (plus 5,4 w sierpniu, plus 6,4 miesiąc wcześniej). Jedynie przedstawiciele branży żywnościowej zgłaszają negatywne oceny w tym zakresie (minus 5,2 w sierpniu, minus 3,5 w lipcu).

W podziale na klasy wielkości, w sierpniu oceny ogólnego klimatu koniunktury w przedsiębiorstwach o liczbie pracujących do 49 osób są negatywne. Korzystne opinie w tym zakresie, zbliżone do formułowanych przed miesiącem, zgłaszają przedstawiciele jednostek średnich i dużych (o liczbie pracujących 50 i więcej osób).

Spośród badanych jednostek, w sierpniu 6,3% podmiotów nie odczuwa żadnych barier w prowadzeniu bieżącej działalności (5,9% przed rokiem). Wciąż największe trudności napotykane przez przedsiębiorców zgłaszających występowanie barier związane są z konkurencją na rynku (barierę tę sygnalizuje w sierpniu br. 63,7% przedsiębiorstw, 64,5% w analogicznym miesiącu ub. r.) oraz kosztami zatrudnienia (56,4% w sierpniu br., 56,3% przed rokiem). Od początku 2013 r. przedstawiciele badanych firm sygnalizują stopniowy spadek występowania trudności związanych z niedostatecznym popytem (36,0% w sierpniu br., 40,5% w analogicznym miesiącu ub. r. – jest to
bariera, której znaczenie w ujęciu rocznym spadło w największym stopniu). Barierami, których znaczenie najbardziej wzrosło w skali roku są niedobór pracowników (z 7,4% do 13,2%) oraz niepewność ogólnej sytuacji gospodarczej (z 28,4% do 33,4%)

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    5,79

  • Śr

    3,93

  • Min

    2,91

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9302

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.