Były prezes UOKiK: 20 proc. obecność marki własnej jest trudna do ustalenia dla dostawcy

Autor: dlahandlu.pl 11 marca 2019 09:48

Były prezes UOKiK: 20 proc. obecność marki własnej jest trudna do ustalenia dla dostawcy fot. shutterstock

Intencją ustawodawcy w dodaniu do ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji art. 17d było dążenie do ochrony drobnych dostawców, którzy powinni mieć szansę sprzedaży swoich towarów pod swoją marką a nie tylko pod markami sieci; przepis ten nakierunkowany był zatem na przeciwdziałanie ekonomicznej dominacji sieci handlowych, oferujących pod własnymi metkami cudze produkty i eliminujących znaki towarowe producentów. W praktyce pomimo niewątpliwie racjonalnej intencji ustawodawcy przepis ten pozostał martwy, co specjalnie nie dziwi - komentuje Cezary Banasiński, były prezes UOKiK, prowadzący obecnie Instytut Prawa Konkurencji sp. K.

Art. 17d uznk został oparty bowiem na pojęciach potocznych, które nie mają nie tylko definicji ustawowych ale nawet definicji ekonomicznych („sieć sklepów dyskontowych”), a ponadto wskazana w tym przepisie 20 procentowa wartość obrotów z markami stanowiącymi własność właściciela sieci lub podmiotów zależnych jest niezwykle trudna do ustalenia dla dostawcy. A przecież ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oparta została na zasadzie dochodzenia roszczeń przez jednego przedsiębiorcę od innego w trybie postępowania prywatnoprawnego przed sądami powszechnymi.

Sprzedaż towarów po niskich, a nawet zaniżonych cenach na rynkach konkurencyjnych nie godzi w interesy konsumentów, a zatem nic dziwnego, że UOKiK nie podejmuje działań w tej sprawie. De facto zatem - jak pokazuje doświadczenie - przepis ten od początku skazany był na brak możliwości jego stosowania w praktyce.

Trzeba natomiast zaznaczyć, że przepis art. 17d uznk stracił od 12 lipca 2017r. na znaczeniu. Od tego terminu obowiązuje ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. Na jej podstawie organ administracji, czyli Prezes UOKiK może podjąć działania w celu wyeliminowania nieuczciwych praktyk handlowych w relacjach pomiędzy przedsiębiorcami działającymi w branży rolno-spożywczej. Prezes UOKiK dysponuje instrumentami ochrony również przedsiębiorców, którzy są adresatami art. 17d uznk, jednak podejmuje te działania zawsze w interesie publicznoprawnym - podsumowuje Cezary Banasiński Instytut Prawa Konkurencji sp. K.

Już 4-5 listopada w Warszawie największa konferencja dedykowana sektorowi spożywczemu i handlowemu w Polsce: 20 sesji tematycznych, 120 prelegentów, ponad 1000 uczestników. Zarejestruj się teraz!

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    5,99

  • Śr

    4,19

  • Min

    2,98

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8426
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.