C&W: Obecnie w budowie jest ok. 650 tys. mkw. powierzchni handlowej

Autor: www.dlahandlu.pl 8 lutego 2017 13:23

Całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej na koniec 2016 roku osiągnęły poziom blisko 14 mln mkw. Dominującym formatem na polskim rynku pozostają centra handlowe (73%), magazyny handlowe (18%), parki handlowe (8%) oraz centra wyprzedażowe (1%). W ubiegłym roku oddano 460 600 mkw. nowoczesnej powierzchni, z czego ponad trzy czwarte w formacie centrów handlowych - podaje Cushman & Wakefield podsumowując rynek powierzchni handlowych w Polsce.

W 2016 r. otwarto 22 nowe obiekty: 15 centrów handlowych (z których największymi były centrum handlowe Posnania w Poznaniu – 99 tys. mkw. oraz Galeria Metropolia w Gdańsku – 34 tys. mkw.), dwa parki handlowe i pięć magazynów wolnostojących. Natomiast w ramach rozbudowy i modernizacji 13 obiektów handlowych oddano do użytku 74 tys. mkw. powierzchni najmu, co stanowi 16% całkowitej podaży rocznej.

Aktualnie w budowie znajduje się ok. 650 tys. mkw. powierzchni handlowej, z czego 86% (560 tys. mkw.) planowane jest do otwarcia na 2017 r. Największymi obiektami będą Galeria Północna w Warszawie, Wroclavia we Wrocławiu, Serenada w Krakowie oraz Gemini Park w Tychach. W ośmiu największych aglomeracjach około 300 tys. mkw. powierzchni zostanie oddane w formie nowych obiektów lub po rozbudowach, m.in. Arkadia w Warszawie, Galaxy w Szczecinie, czy Franowo Park Handlowy w Poznaniu. Na ten rok, na wszystkich rynkach planowane są kolejne otwarcia mniejszych obiektów w formacie parków handlowych i strip malli m.in. w Krakowie i Piasecznie k. Warszawy, jak i Oławie, Kętach czy Zakopanem. Natomiast do 18% powinien wzrosnąć udział małych miast, poniżej 100 tys. mieszkańców, w całkowitej podaży powierzchni handlowej.

– Znaczącym wydarzeniem w tym roku będzie otwarcie Galerii Północnej w Warszawie, pierwszego tak dużego obiektu w stolicy od dziesięciu lat. Podobnie jak w 2016 roku zasoby rynku powiększą się o kolejne 0,5 mln mkw., z czego większość zostanie wybudowana w głównych miastach. W związku z utrzymującą się konkurencją zarówno między deweloperami, jak i najemcami obserwujemy zmiany jakościowe. Dotyczą one modernizacji i rozbudowy istniejących powierzchni, a także prowadzenia działalności sieci handlowych, w tym rozwijającej się sprzedaży wielokanałowej – mówi Renata Kusznierska, Partner, Dyrektor działu powierzchni handlowych, Cushman & Wakefield.

W roku 2016 popyt na nowoczesną powierzchnię handlową utrzymywał się na wysokim poziomie i był generowany przez rozwijające się sieci różnych branż z sektora średniej półki cenowej, m.in. sportowej, modowej, czy drogeryjnej. Jednym z powodów modernizacji i rozbudowy istniejących obiektów były rosnące wymagania klientów oczekujących nowej oferty rozrywkowej. Dlatego zaobserwowano m.in. ekspansję sieci klubów fitness oraz kin. Zmiany jakościowe przechodziły również sieci o ugruntowanej pozycji, których celem było wprowadzanie nowych standardów. Zmiany dotyczyły operatorów wszystkich branż.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,39

  • Śr

    3,11

  • Min

    2,48

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8059

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 557388

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.