Carrefour na FRSiH 2018: Źródło problemu marnowania żywności jest w naszych domach

www.portalspozywczy.pl 15 listopada 2018 12:47

Carrefour na FRSiH 2018: Źródło problemu marnowania żywności jest w naszych domach Robert Noceń, sekretarz generalny Carrefour Polska, fot. PTWP

- 75 proc. strat wynikających z marnowania żywności powstaje w gospodarstwach domowych, za 20 proc. odpowiada przemysł, a tylko za 5 proc. sieci handlowe. Dziś skupiamy się na tych 5 proc. i my pewnie z tego wyciśniemy połowę, ale problem nie zniknie. Ten temat musimy zaadresować do społeczeństwa w inny sposób, musimy zidentyfikować źródło problemu, które mamy w naszych domach - mówił Robert Noceń, sekretarz generalny Carrefour Polska podczas debaty "Społeczna odpowiedzialność firm FMCG i sieci handlowych" w ramach Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2018.

W drugiej części debaty rozmawialiśmy o nośnych tematach marnowania żywności oraz użycia plastiku w kontekście działań CSR podejmowanych przez uczestników rynku FMCG.

- Płyniemy na tej fali. Podczas jednego z ostatnich wewnętrznych spotkań z partnerami i środowiskiem naukowym wywołałem temat plastiku zachłystując się ostatnimi decyzjami UE. Jedna z grup profesorskich zwróciła uwagę, że mamy światowy kłopot z brakiem szczelnego systemu segregacji tych odpadów i żebyśmy nie wpadli ze skrajności w skrajność, gdyż przeskoczenie w nowe formy produkcji może mieć dużo bardziej negatywny skutek niż pochylenie się nad tematem prawidłowej zbiórki i segregacji odpadów. Na zachodzie segreguje się 60 proc. odpadów domowych, podczas gdy my segregujemy 25 proc. Mamy więc ogromne pole do poprawy. I choć intencje są świetne, bo oceany są zasypywane plastikiem, którego nikt nie zbiera to nie wpadajmy w skrajności. Przerzucenie się na produkcję tekturowych słomek spowoduje dużo bardziej negatywne skutki dla środowiska niż ponowne wyprodukowanie rurki recyklingowanej z plastiku - mówił Noceń.

Jak wskazał, Carrefour od początku swojej obecności w Polsce, tj. od 1997 r. współpracuje z Federacją Polskich Banków Żywności.

- Wszelkie produkty, których nie wykorzystamy, przekazujemy. Redukujemy też ryzyko powstania strat we własnym zakresie, np. poprzez wyciskanie świeżych soków, ograniczenie zużycia opakowań w kafeteriach. Za chwilę uruchomimy możliwość kupowania kawy we własnych opakowaniach. Tak więc nie tylko zastępujemy opakowania, ale je wykluczamy. W sklepach mamy pełną segregację odpadów, co jest korzystne także z biznesowego punktu widzenia. Jeżeli dobrze posegregujemy folię czy makulaturę, możemy ją sprasować i sprzedać z zyskiem. Odpady pochodzenia zwierzęcego, świetlówki, czy stal segregujemy w kompaktorach, a produkty świeże oddajemy do lokalnych kompostowni. Niestety, w skali kraju jest ich zaledwie kilka a ich główny cel to odbieranie produktów od gospodarstw domowych, przez co nie mają dużo mocy przerobowych - mówił Noceń.

Sekretarz generalny Carrefour Polska, odnosząc się do projektu Ustawy nakładającej kary na sieci handlowe za nieprzekazywanie żywności organizacjom pozarządowym, wskazał, że polska legislacja, skupiając się na tym, aby dodatkowo obciążyć sieci kosztem marnotrawstwa żywności, nie wychodzi z podstawowej identyfikacji problemu.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 931
Ilość aktualnych ofert: 287907

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.