Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Carrefour: Skłonność konsumentów do zakupów spada

Autor: dlahandlu.pl 15 maja 2013 12:39

Majowa wartość Barometru Carrefour - Wskaźnika Koniunktury Konsumenckiej wyniosła -15,5 punktu (w skali od -100 do +100). Oznacza to spadek wartości Barometru w porównaniu z notowaniem z poprzedniego miesiąca o 0,7 punktu i dalsze utrzymywanie się jego wartości poniżej zera, co wskazuje na niekorzystny stan koniunktury konsumenckiej. Warto jednak zaznaczyć, że średnia wartość Barometru Carrefour w 2013 roku jest wyższa, niż średnia dla roku 2012.

Na zmianę wartości Barometru negatywnie wpłynęły: obniżenie skłonności konsumentów do zakupów, spadek bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej, spadek nominalnej dynamiki wartości kredytów i pożyczek udzielonych gospodarstwom domowym, spadek dynamiki liczby pracujących w sektorze przedsiębiorstw oraz spadek nominalnej dynamiki przeciętnych wynagrodzeń brutto w sektorze przedsiębiorstw. Spadek wartości Barometru łagodzony był przez: wzrost ogólnego klimatu koniunktury w handlu, wzrost realnej dynamiki sprzedaży detalicznej oraz spadek inflacji.
Pomimo spadku notowania Barometru Koniunktury Konsumenckiej, warto zwrócić uwagę, że nastąpił on po dwóch kolejnych miesiącach wzrostu. Dzięki temu jego średnia wartość w pierwszych miesiącach 2013 roku jest nieco wyższa niż średnia w całym roku 2012.
Wyraźnie ujemna wartość wskaźnika wskazuje jednak na utrzymywanie się złego stanu koniunktury gospodarczej. Najniższa od wielu lat dynamika spożycia indywidualnego, czyli konsumpcji, stanowi skutek spowolnienia wzrostu gospodarczego, wynikającej z niego złej sytuacji na rynku pracy oraz niekorzystnych oczekiwań i prognoz makroekonomicznych.

- Według najnowszych prognoz IBnGR, gospodarka polska w 2013 roku osiągnie najniższe od ponad dekady tempo wzrostu gospodarczego.
W pierwszej połowie roku tempo wzrostu gospodarczego utrzymywać się będzie na poziomie poniżej jednego procenta. Towarzyszyć temu będzie spadek nakładów brutto na środki trwałe, czyli inwestycji, oraz niskie tempo wzrostu spożycia, czyli konsumpcji - ocenia dr Bohdan Wyżnikiewicz, wiceprezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową.
W drugiej połowie roku koniunktura gospodarcza nieco się poprawi, jednak nadal nie będzie ona korzystna. Wzrośnie zarówno dynamika konsumpcji jak i inwestycji, chociaż tempo wzrostu inwestycji utrzymywać się będzie nadal na poziomie poniżej zera.
Bardziej znaczące ożywienie powinno nastąpić dopiero w 2014 roku. 
Barometr Carrefour - Wskaźnik Koniunktury Konsumenckiej to projekt opracowywany na zlecenie Carrefour przez IBnGR z częstotliwością miesięczną.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,99

  • Śr

    3,14

  • Min

    2,48

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9393

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.