Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Cash back notuje trzycyfrowe tempo wzrostu

Autor: pr, www.dlahandlu.pl 19 września 2013 14:39

Jak wynika z analizy First Data Polska Polacy coraz chętniej korzystają z usługi cash back. Usługa ta pozwala wypłacać niewielką ilość gotówki podczas płatności kartą w terminalach płatniczych tysięcy punktów handlowo-usługowych. Co roku przybywa kilkaset tysięcy tego typu transakcji, zaś liczba miejsc, gdzie gotówkę można pobrać bezpośrednio u kasjera jest już prawie dwa razy większa niż liczba bankomatów. Liczba transakcji w ramach cash back wzrosła w ciągu ostatnich dwóch lat o 108 proc.

Choć usługa cash back jest obecna na polskim rynku od 2006 roku, nie jest jeszcze tak popularna jak na przykład w Wielkiej Brytanii, gdzie według szacunków Brytyjskiej Rady Płatności ośmiu na dziesięciu Brytyjczyków twierdzi, że ma łatwy i wygodny dostęp do gotówki a ponad jedna trzecia (40%) preferuje wypłatę gotówki w sklepowej kasie. Jest to duża zasługa punktów sprzedaży, które silnie promują tę usługę. W największych brytyjskich sieciach handlowych np. w Tesco kasjer pyta każdego klienta płacącego kartą za zakupy o chęć skorzystania z cash back.

- Mniejsza niż w Wielkiej Brytanii popularność cash back na polskim rynku nie wynika z braku zainteresowania tą usługą wśród polskich konsumentów czy niewystarczającej infrastruktury. Zwyczajnie Polacy nie wiedzą, że mogą z niej korzystać i wolą używać metod, do których przywykli jak np. bankomat. W tym zakresie potrzebna jest większa edukacja i promocja ze strony wszystkich graczy zaangażowanych w popularyzację tej usługi - banków, organizacji kartowych, akceptantów i agentów rozliczeniowych - twierdzi Janusz Diemko prezes First Data Polska, właściciela marki POLCARD.

Usługa cash back przynosi korzyści zarówno dla sklepu jak i klienta. Klienci większości banków nie ponoszą żadnych dodatkowych opłat za tę transakcję, zatem jest ona wygodną alternatywą dla bankomatów, szczególnie jeśli bank pobiera wysoką prowizję za wypłatę z obcego urządzenia. Sklep natomiast buduje w świadomości klienta wizerunek firmy nowoczesnej i świadczącej kompleksową obsługę, co sprawia, że wraca on do sklepu chętniej i wydaje więcej.

Według danych NBP trzy lata po wprowadzeniu usługi cash back na polski rynek w 2009 roku konsumenci dokonali 120 tys. takich transakcji. W pierwszym kwartale 2013 roku NBP szacowało, że było ich ponad 760 tys. co daje wzrost o 536 %. W porównaniu do transakcji z użyciem bankomatów (ponad 180 mln w 1 kw. 2013) wciąż jest to niemal niezauważalna liczba, należy jednak dodać, że sieć akceptacji cash back jest większa. Z danych NBP wynika, że w Polsce jest ponad 18,5 tys. bankomatów, podczas gdy punktów honorujących usługę cash back jest ok. 30 tys.
 

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,99

  • Śr

    3,51

  • Min

    2,54

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9393

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.