Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

CBRE: Deweloperzy obiektów handlowych nie mogą sobie pozwolić na błędy

Autor: dlahandlu.pl 20 stycznia 2015 12:55

Na rynku powierzchni handlowych dominują małe formaty handlowe zlokalizowane w miastach o wielkości 200 tys. mieszkańców, czynsze utrzymują się na stabilnym poziomie a międzynarodowe marki wchodzące na polski rynek głównie wybierają Warszawę - takie wnioski wynikają z raportu „Poland Retail MarketView Q4 2014" przygotowanym przez zespół analityków firmy CBRE.

Całkowita powierzchnia handlowa dostarczona w 2014 roku wyniosła 425 000 mkw., wynik ten jest o 30% mniejszy od poziomu osiągniętego w 2013 roku. Na koniec IV kwartału 2014 w budowie pozostawało 770 000 mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej.

Zauważalny jest tren poszerzania oferty handlowej w mniejszych miastach, w których inwestycje stanowiły 70% dostarczonej powierzchni. Wybór lokalizacji determinuje powstające formaty handlowe, w minionym roku w zdecydowanej większości były to mniejsze parki handlowe, które stanowiły około 70 proc. dostarczonych obiektów. Wśród największych inwestycji oddanych do użytku należy wymienić Atrium Felicity w Lublinie (73 000 mkw.), Galerie Warmińską w Olsztynie (41 000 mkw.).

Katarzyna Kocon, konsultant w dziale badań i analiz rynkowych w CBRE komentuje: - Zauważamy coraz większą dywersyfikację oraz wychodzenie poza przyjęte schematy formatów, zarówno wśród deweloperów nowych obiektów handlowych, jak i najemców.
Powstają obiekty, których oferta wychodzi poza tradycyjny koncept centrów handlowych, również sieci handlowe starają się o bardziej zróżnicowany asortyment. Działania te, są odpowiedzią na rosnące wymagania i zapotrzebowania klientów, dla których kompleksowa oferta i czas zakupów ma coraz większe znaczenie.

W 2014 roku na polskim rynku pojawiło się 20 nowych, międzynarodowych marek. Zdecydowana większość nowych najemców wybierała na pierwszą lokalizację Warszawę, wśród nich warto wymienić Celio, NEO, Kiko Milano.

Magdalena Frątczak, dyrektor w dziale powierzchni handlowych w CBRE mówi: Po roku zdominowanym przez otwarcia centrów handlowych oraz ok 17 mniejszych projektów, które wpisują się w trend convenience i retail park w mniejszych miastach, rozpoczynający się rok przyniesie większą ilość nowych obiektów w aglomeracjach i dużych miastach. Jednak przy coraz częstszych przypadkach rezygnacji z nowych inwestycji lub ich zawieszania, deweloperzy dokładnie podchodzą do analizy lokalizacji i grupy docelowej przyszłych projektów, gdyż przy tak konkurencyjnym i wymagającym rynku nie mogą sobie pozwolić na błędy.

Czynsze pozostają na stabilnym poziomie, jednak zauważalny jest nieznaczny trend spadkowy średnich stawek czynszu. Obecnie w Warszawie czynsze w najlepszych lokalizacjach przekraczają 100 EUR/mkw./miesiąc, a najdroższe lokale w najbardziej atrakcyjnych centrach poza Warszawą są o około połowę niższe.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • m.m. 2015-01-27 09:16:58

    A w Katowicach na gł. handlowej ul. 3-Maja same sklepy z odzieżą używaną, kiermasze, po 3 zł itp. badziewie, na innych ulicach pusto. Galeria Katowicka zabiła handel w mieście, a supersam dokończy dzieła.

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    2,39

  • Śr

    1,69

  • Min

    1,25

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9302

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.