Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

CBRE: nadchodzące lata przyniosą rozwój centrów handlowych o charakterze wielofunkcyjnym

Autor: www.dlahandlu.pl 23 kwietnia 2013 13:36

Według danych CBRE na całym świecie mamy obecnie w budowie rekordową ilość powierzchni w nowych centrach handlowych - aż 32 miliony mkw., co oznacza wzrost o 15 proc. w porównaniu do ubiegłego roku (28 milionów m.kw. w 2012 r.).

Budowa nowych centrów koncentruje się na rynkach wschodzących, przede wszystkim Chinach, gdzie powstaje ponad połowa nowych powierzchni (16,8 milionów m.kw.).

W Europie wybudowano w zeszłym roku łącznie 1,71 miliona m.kw. nowych powierzchni handlowych, co stanowiło wzrost o 10% w porównaniu do roku 2011, przy czym większa część tych powierzchni (72%) powstała w Europie Wschodniej. Spośród miast europejskich najbardziej aktywny był w ubiegłym roku Stambuł, gdzie otwarto aż siedem nowych centrów handlowych. Dużo nowych galerii powstało też w miastach Rosji, która podobnie jak Turcja korzysta z dynamicznego rozwoju gospodarczego i idącego za nim wzrostu dochodów ludności. Najwięcej centrów handlowych w budowie jest obecnie w Moskwie - w ciągu najbliższych dwóch lat otworzą się tam nowe centra o łącznej powierzchni 815.000 m.kw. Natomiast w stolicy Ukrainy buduje się aktualnie 445.000 m.kw. w ośmiu centrach, co stawia Kijów na czwartym miejscu wśród miast europejskich pod względem przyrostu powierzchni handlowych.

W Polsce, gdzie na koniec pierwszego kwartału 2013 r. działało 416 centrów handlowych o łącznej powierzchni 9,48 miliona m.kw., buduje się obecnie ponad 900.000 m.kw. nowej powierzchni. Są to zarówno typowe centra handlowe, jak i specjalistyczne formaty, takie jak parki handlowe i outlety. Biorąc pod uwagę, że w Polsce ilość nowoczesnej powierzchni handlowej w przeliczeniu na 1000 mieszkańców wynosi obecnie 240 m.kw., a główne ulice handlowe miast również stopniowo się rozwijają, krajowy rynek powierzchni handlowych staje się coraz bardziej dojrzały. Wciąż jednak ma on potencjał rozwoju, choć deweloperzy muszą dziś bardziej selektywnie planować swoje projekty. Największe realizowane obecnie przedsięwzięcia to budowa Galerii Katowickiej przez Neinver, rozbudowa Centrum Wzgórze w Gdyni przez Foncière Euris, a także dalsza rozbudowa nowej galerii handlowej Auchan w Łomiankach koło Warszawy.

- Słabną obecnie bodźce ekonomiczne napędzające dalszy rozwój rynku powierzchni handlowych w naszym kraju. Popyt konsumencki w Polsce, który w porównaniu do innych krajów europejskich wykazał wyjątkową odporność na pierwszą falę kryzysu w latach 2009 - 2011, obecnie zwalnia. Idzie za tym niższy popyt ze strony najemców i rosnący odsetek wolnych powierzchni, a więc zaczynamy mieć do czynienia z wymagającym rynkiem najemcy. Właściciele powierzchni będą musieli prowadzić aktywne działania, aby przyciągać nowe marki do swoich centrów. Wyraźnie też rysuje się podział na najlepsze centra w doskonałych lokalizacjach oraz mniej popularne obiekty, które wzbudzają mniejsze zainteresowanie zarówno wśród najemców, jak i inwestorów poszukujących bezpiecznej lokaty kapitału - powiedziała Magdalena Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w CBRE w Polsce.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    1,89

  • Śr

    1,27

  • Min

    0,98

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9562

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 565497

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.