Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

CBRE: W 2016 roku w Polsce powstało 17 nowych obiektów handlowych

Autor: dlahandlu.pl 16 listopada 2016 12:04

Do końca roku wielkość rynku powierzchni handlowej w Polsce powinna osiągnąć 11,26 mln mkw. Według najnowszego raportu Poland Retail Market View Q4 2016 przygotowanego przez firmę CBRE, bilans nowych otwarć na koniec roku 2016 to 17 nowych obiektów i 12 rozbudów, które w sumie wzbogacą rynek o prawie 390 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, z czego aż 73% (ponad 280 tys. mkw.) zaplanowano na ostatni kwartał 2016.

Najważniejsze projekty oddane do użytku w 2016 roku to Centrum Posnania w Poznaniu (99 tys. mkw.), Galeria Metropolia w Gdańsku (34 tys. mkw.), Navigator w Mielcu (25 tys. mkw.), Galeria Wołomin w Wołominie (23,5 tys. mkw.), Galeria Głogovia w Głogowie (21 tys. mkw.), Galeria Tomaszów w Tomaszowie Mazowieckim (16 tys. mkw.), rozbudowa Galerii Sudeckiej (15 tys. mkw.) oraz Centrum Handlowe HIT w Nowym Dworze Mazowieckim (15 tys. mkw.).

Przyrost nowej powierzchni handlowej w 2016 był mniej dynamiczny niż miało to miejsce w latach poprzednich. W najbliższym czasie możemy spodziewać się, że trend związany z rozbudowami i modernizacjami istniejących obiektów będzie rósł na znaczeniu. Mamy do czynienia z coraz większym nasyceniem powierzchnią handlową, na rynku jest coraz mniej miejsca na nowe projekty, a wiele centrów handlowych starszej generacji poszukuje możliwości umocnienia swojej pozycji na rynku i odświeżenia oferty.

- W budowie znajduje się obecnie około 558 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Widzimy solidne perspektywy na 2017 rok - całkowita podaż powinna w przyszłym roku być 20% wyższa niż w 2016, biorąc pod uwagę jedynie te projekty, które już są w budowie. Powstaną nowe projekty, ale ze względu na rosnącą konkurencję nowoczesnych centrów handlowych budowanych w zgodzie z najnowszymi standardami, duża część starszych obiektów też będzie musiała przejść znaczące zmiany w najbliższej przyszłości - mówi Agata Czarnecka, zastępca dyrektora, Dział Doradztwa i Badań Rynku, CBRE.

Polski rynek jest wciąż atrakcyjny dla rozwoju zagranicznych sieci. Oprócz ekspansji dobrze znanych na rynku marek, w 2016 roku popyt na powierzchnię handlową był również generowany przez nowe marki dopiero wchodzące do Polski. W tym roku ponad 41% nowych graczy to marki luksusowe, co mogłoby dowodzić o optymistycznym nastroju panującym na rynku. Niespodziewanie z rynku wycofały się Delikatesy Alma - jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek, stwarzając w ten sposób okazję dla nowego operatora do wkroczenia na polski rynek.

Pewien niepokój na rynku handlowym mogą wzbudzać zaplanowane nowe regulacje prawne. Od września 2016, w kraju miał zostać podatek od handlu detalicznego, rząd jednak zawiesił stosowanie tego podatku do końca 2017. Dodatkowo, do sejmu trafił projekt ustawy zakazującej handlu w niedzielę.

- Warszawa pozostaje największym rynkiem handlowym w Polsce z najlepszej jakości i najbardziej znanymi centrami handlowymi. W 2016 roku całkowita podaż w Warszawie wzrosła do 1,49 mln mkw. Nowe projekty, które pojawiły się w warszawskiej aglomeracji to Galeria Wołomin, Galeria Legionowo oraz rozbudowa Atrium Promenady. W stolicy są jeszcze miejsca, w których mogłyby powstać nowe inwestycje handlowe, jednakże największy potencjał upatrujemy w rozwoju rynku ulic handlowych, na których planowane jest kilka nowych projektów i gdzie wielu najemców jest zainteresowanych otwarciem swoich flagowych sklepów - powiedziała Magdalena Frątczak, starszy dyrektor, Advisory & Transaction Services, Dział Wynajmu Powierzchni Handlowych, CBRE.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    13,49

  • Śr

    7,32

  • Min

    4,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9231

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.