CBRE: Za 10 lat liczba pracowników magazynowych może być o połowę niższa

Autor: dlahandlu.pl 28 listopada 2018 10:58

Zdaniem najliczniejszej grupy przedsiębiorców, nawet 20-29 proc. pracowników magazynów może zostać zastąpionych przez technologię w ciągu najbliższych 10 lat. Uważa tak 28 proc. zapytanych w raporcie CBRE i Panattoni Europe „Confidence Index 2018/2019”. Natomiast co dziesiąty przewiduje, że aż 40-49 proc. prac wykonywanych przez ludzi w magazynach przejmą automaty i roboty. Co piąty przedsiębiorca wierzy w przyszłość technologii big data i narzędzi analitycznych, ale tylko 5 proc. dostrzega potencjał Internetu Rzeczy i autonomicznych samochodów dostawczych.

- Nie ulega wątpliwości, że nowe technologie odgrywają ogromną rolą w prowadzeniu działalności w ramach łańcucha dostaw, niezależnie, czy dotyczy to branży logistycznej czy wytwórczej i handlowej. Aż 69% respondentów z naszego badania uważa, że wykorzystanie nowych technologii jest kluczowe w uzyskiwaniu przez ich organizację przewagi konkurencyjnej, a 29% uważa je za „w miarę ważne”. 2% nie przypisuje im żadnego znaczenia – to zaskakujące, ale może wynikać z różnorodnego charakteru usług zapytanych firm – mówi Beata Hryniewska, dyrektor działu powierzchni magazynowych i logistyki CBRE.

Automaty zamiast ludzi
W perspektywie najbliższych 5 lat liczba pracowników magazynowych może zmniejszyć się maksymalnie o 9% - takiego zdania jest aż 4 na 10 przedsiębiorców. Niemal co trzeci uważa, że będzie to 10-19%. Zapytani o okres 10 lat, właściciele firm są bardziej optymistyczni – 28% przewiduje, że będzie zatrudniać o 20-29% mniej, a co siódmy zakłada przedział 30-39%. Co dziesiąty przewiduje, że nawet 40-49% prac wykonywanych przez ludzi w magazynach przejmą automaty i roboty. Wyniki wskazują, że automatyzacja i robotyzacja pracy w magazynach jest dla firm kusząca, potrzebują jednak czasu, aby przygotować się do zmian i je wdrożyć.

Największe modyfikacje w liczbie pracowników magazynowych w ciągu najbliższych 10 lat przewidują produkcja i handel – co piąty taki przedsiębiorca uważa, że ponad połowa jego obecnych zasobów ludzkich zostanie zastąpiona przez technologie, a 13% prognozuje nawet 60-69%. Wśród firm logistycznych automatyzację połowy czynności wykonywanych obecnie przez pracowników prognozuje 8%. Jeśli chodzi o krótszy horyzont czasowy – najbliższe 5 lat, zastąpienie przez automaty i roboty może dotknąć do 9% pracowników magazynowych – twierdzi tak 4 na 10 przedsiębiorców, niezależnie od branży. Kolejnych 3 na 10 uważa, że będzie to 10-19%.

- Pomimo tego, że logistyka prawdopodobnie nie będzie w stanie funkcjonować bez czynnika ludzkiego, technologia – jak chociażby automatyzacja magazynów – niesie za sobą fantastyczne możliwości. W ten sposób potencjalnie umożliwia rozwiązania problemu rosnącego niedoboru zasobów ludzkich w branży logistyki kontraktowej, ale także pozwala zwiększyć wartość usług dla naszych klientów, a także skutecznie dostosować się do wymaganych zmian w łańcuchach dostaw napędzanych przez nowe tryby konsumpcji, jak na przykład e-commerce – mówi Yann Belgy, dyrektor zarządzający w firmie ID Logistics.

Nowe technologie dają przewagę
Przedsiębiorca, który uważa, że technologia nie ma znaczenia dla rozwoju jego firmy to wyjątek – uważa tak jedynie 2%. Zdaniem ekspertów raportu CBRE i Panattoni, nawet tak niewielka liczba dziwi, ale może wynikać po prostu ze specyfiki usług świadczonych przez odpowiadające tak firmy. Większość – niemal 7 na 10 zapytanych - widzi bardzo duży potencjał wykorzystywania technologii w budowaniu przewagi konkurencyjnej organizacji, a kolejne 29% uważa, że są one „w miarę ważne”.
Każda z zapytanych branż - produkcyjna i handlowa oraz logistyczna oczekuje od technologii przede wszystkim zwiększenia wydajności operacji magazynowych – odpowiednio 32% i 29%. Oprócz tego, produkcyjna i handlowa wiąże szczególne nadzieje z rozwojem transparentności operacyjnej i raportowania – wskazało na to 36% zapytanych. Z kolei w logistyce kolejne największe oczekiwane korzyści to wydajniejsza obsługa procesu dystrybucji, skuteczniejsza współpraca z klientami i konkurencją oraz rozwój oferty usług - na jeden z tych elementów wskazał odpowiednio co szósty przedsiębiorca.

„Futurystyczne” technologie w praktyce
Choć dla wielu przedsiębiorców szerokie zastosowanie niektórych technologii w praktyce to wciąż melodia przyszłości, można wyodrębnić konkretne obszary, które ich zdaniem najbardziej wpłyną na kształt łańcucha dostaw. Niezależnie od branży, co czwarty przedsiębiorca wskazał na aktualizację i wymianę istniejących systemów zarządzania, np. flotą, magazynem, transportem. Niewielu mniej widzi nadzieję w automatyzacji i robotyce (23%), a co piąty w obszarze big data, narzędzi analitycznych, rozwiązań blockchain. Co ciekawe, firmy nie dostrzegają potencjału w tak popularnych ostatnio druku 3D oraz wykorzystywaniu dronów – na te kategorie jako znaczące wskazało jedynie 1% zapytanych.

Druga edycja raportu „Confidence Index 2018/2019. Wskaźnik Poziomu Optymizmu w zakresie Logistyki i Łańcucha Dostaw w Polsce” została opracowana przez CBRE i Panattoni Europe przy wsparciu agencji badawczej Analytiqa. Badanie zostało zrealizowane na grupie 53 respondentów, w tym 27 firm logistycznych oraz 26 firm z branży produkcyjnej i handlowej (firmy korzystające z usług logistyków). Wszyscy respondenci reprezentowali stanowiska dyrektorskie lub kierownicze. Badanie zostało przeprowadzone metodą ankietową w 2018 r.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,99

  • Śr

    3,15

  • Min

    2,63

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6037

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.