Coface: Handel detaliczny wśród branż z najgorszym wynikiem pod względem upadłości

www.portalspozywczy.pl 30 czerwca 2014 16:10

Od początku stycznia do 27 czerwca 2014 roku sądy wydały postanowienia o upadłości 402 polskich przedsiębiorstw. To liczba o 11,5 proc. niższa od wyniku sprzed roku. O 25 proc. spadła liczba upadłości w handlu, jednak handel detaliczny radził sobie znacznie gorzej - informuje Coface.

Jak zauważają analitycy Coface, spadek liczby upadłości ogółem jest tym bardziej zauważalny, że baza sprzed roku była wyjątkowo wysoka - w 2013 r., po I półroczu utrzymywał się wzrost na poziomie 7 proc. Jednak, pomimo wyraźnego spadku, 402 upadłości to jednak ciągle o 100 proc. więcej niż w pierwszym półroczu przedkryzysowego 2008 r.
W pierwszej połowie br. wyraźnie zmniejszył się odsetek postępowań upadłościowych z możliwością zawarcia układu - do 13,5 proc., podczas, gdy rok temu stanowił około 16,5 proc., a dwa lata temu około 18 proc.
Wyraźny spadek liczby upadłości zanotowano w produkcji (-25 proc.), handlu (-25 proc.) oraz budownictwie (-21 proc.) Wzrasta z kolei liczba upadłości w usługach, o 18 proc.
- Powyższe ma wpływ na zmianę w strukturze branżowej upadających firm. W porównaniu do pierwszych sześciu miesięcy ub. r., w ogólnej liczbie bankrutów zmniejszył się udział producentów (z 33 do 28 proc.) oraz budownictwa (z 23 do 21 proc.), a wzrósł udział firm handlowych i przede wszystkim pozostałych branż w tym głównie usług (z 15,6 proc. do 21 proc.) - ocenia Coface.
W drugim półroczu 2014 roku spadek liczby upadłości utrzyma się, osiągając - według prognoz Coface - na koniec roku wynik o 20 proc. niższy niż w roku 2013.
Grzegorz Sielewicz, główny ekonomista Coface w Polsce zauważa, że w wyniku poprawiającej się sytuacji gospodarczej, począwszy od 2014 roku liczba upadłości polskich przedsiębiorstw wykazuje trend spadkowy.
- Zgodnie z analizami Coface wpływ sytuacji makroekonomicznej na statystyki upadłościowe zauważalny jest z pewnym opóźnieniem, przynajmniej 1 lub 2 kwartałów. Tym samym publikowane obecnie informacje na temat bankructw krajowych przedsiębiorstw odzwierciedlają wcześniejszą sytuację gospodarczą Polski, gdy po mizernym wzroście gospodarczym w pierwszym półroczu 2013 roku, okres spowolnienia zaczął przekształcać się w kolejnych miesiącach w umiarkowane ożywienie - podkreśla Grzegorz Sielewicz.
Publikowane ostatnio wskaźniki makroekonomiczne potwierdzają, że ożywienie gospodarcze w Polsce jest coraz bardziej wyraźne. Powraca skłonność polskiego konsumenta do dokonywania zakupów, pobudzana zwiększaniem zatrudnienia przez przedsiębiorstwa (wzrost o 0,7 proc. r/r w kwietniu i maju br. po rocznym okresie redukcji zatrudnienia zakończonym w listopadzie zeszłego roku), jak również wzrostem płac (o 4,8 proc. r/r w maju br.). W rezultacie dynamika sprzedaży detalicznej również zauważalnie wzrasta - o blisko 6 proc. r/r w pierwszych pięciu miesiącach tego roku w porównaniu do zaledwie 0,4 proc. w analogicznym okresie roku poprzedniego.
Niemniej jednak, niska presja inflacyjna potwierdza, że krajowy konsument dokonuje zakupów przemyślanie i ostrożnie, wybierając głównie artykuły pierwszej potrzeby. Znajduje to odzwierciedlenie w statystykach upadłościowych, gdzie ograniczone zakupy dóbr trwałego użytku, w tym spadki sprzedaży produktów RTV i AGD, odczuwalne są przez producentów i dystrybutorów. Największe bankructwo w tym półroczu miało miejsce właśnie w tej branży, w maju sąd ogłosił niewypłacalność Domexu, właściciela sieci Avans skupiającej 250 sklepów i zatrudniającej 3000 pracowników.
Zgodnie z analizami Coface, konsumpcja prywatna w Polsce powinna wzrastać w ujęciu rocznym co najmniej o 2,6 proc., aby przyczynić się do zauważalnego spadku liczby upadłości przedsiębiorstw. Potwierdza to ogólna liczba upadłości, jednak założenie to nie sprawdza się w przypadku branży handlu detalicznego. Podczas gdy handel hurtowy wykazuje stabilizację liczby upadłości (spadek liczby upadłości o 13 proc., z 71 do 62), bankructwa detalistów wzrosły o 27 proc. w porównaniu do zeszłego roku (do 33, z 26 przed rokiem). Łącznie jednak liczba upadłości w handlu zmniejszyła się o 25 proc. (ze 111 do 104).
- Silna konkurencja, niskie marże oraz trwające procesy konsolidacyjne tłumaczą w dużym stopniu aktualną sytuację branży. Firmy produkcyjne narażone są także na intensywne działania konkurencyjne, co zmusza je do akceptowania niskich marż. Deflacja cen producentów trwa już półtora roku i ogranicza zyski generowane przez polskie firmy. Upadłości krajowych przedsiębiorstw w kolejnych miesiącach będą wypadkową dostosowywania się firm do bieżącego popytu rynkowego oraz ekspansji w obliczu działań konkurencji - ocenia Grzegorz Sielewicz.
Z kolei Marcin Siwa, dyrektor oceny ryzyka w Coface ocenia, że branża handlu hurtowego coraz lepiej daje sobie radę w obecnym otoczeniu gospodarczym. Sektor hurtowy przechodzi nadal proces konsolidacji, który zapewne spowoduje, iż jeszcze wiele podmiotów zniknie z rynku. Póki co jednak wiele firm dostosowało poziom kosztów do możliwości przychodowych i znacząco poprawiło płynność. - Konkurencja w branży jest duża, marże są niskie, kontrola kosztów ma więc znaczenie zasadnicze - mówi.
Natomiast rynek detaliczny ma się nieco gorzej, co wynika przede wszystkim z bardzo dużej konkurencji ze strony wielkich sieci. - Niezależne sklepy, czy małe sieci są pod ogromną presją płynnościową. Trudno jest im zakupić towar na dobrych warunkach, w związku z tym nie mogą skutecznie konkurować z dużymi sieciami detalicznymi, które dodatkowo wydają bardzo duże sumy na promocję i reklamę - mówi Marcin Siwa.
Z kolei przetwórstwo przemysłowe najgorszy okres dekoniunktury ma już za sobą. Stabilizuje się popyt zarówno na artykuły konsumpcyjne jak i dobra inwestycyjne. Widoczne uspokojenie na rynku budowlanym ma istotny wpływ na poprawę sytuacji płynnościowej zarówno wśród producentów mebli jak i w branży stalowej. Rosnąca dynamika wzrostu PKB w Unii Europejskiej również pomaga naszemu eksportowi, który w wielu branżach ma bardzo istotny wpływ na kondycję finansową przedsiębiorstw.
- W przetwórstwie spożywczym nie widać jeszcze wielkich zmian, jeśli chodzi o liczbę upadłości, ale należy się spodziewać poprawy również w tym sektorze. Poprawa nastrojów konsumenckich będzie w sposób bezpośredni wpływała na wyniki tych firm. Sytuacja w branży uzależniona jest także od rozwoju zdarzeń na Ukrainie. Szybkie zakończenie konfliktu może zwiększyć możliwości eksportowe producentów żywności - ocenia Marcin Siwa.
Jak mówi, zauważalna jest stabilizacja w produkcji i przetwórstwie metali. Stabilizuje się także sytuacja w branży budowlanej.
Pod względem regionów, utrzymuje się spadek upadłości w województwie mazowieckim, już w 2013 roku zbankrutowało tu o 12 proc. mniej firm niż rok wcześniej, a w ostatnich sześciu miesiącach tego roku sytuacja ulegała dalszej poprawie.
Analizując upadłości pod kątem form prawnych, Coface zauważa spadek liczby bankructw wszystkich form działalności z wyjątkiem spółek komandytowych i spółdzielni. Największą grupę stanowią - jak zawsze - spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, chociaż ich udział spadł zdecydowanie do 55 proc. (65,7 proc. w 2011). Pomimo tego, że w ostatnim półroczu spadła liczba upadłości przedsiębiorców, to ich udział w ogólnej liczbie bankructw systematycznie rośnie. W 2011 stanowiły one 15,5 proc., a w ostatnich sześciu miesiącach już jedną czwartą wszystkich przypadków niewypłacalności. Podobnie wygląda sytuacja ze spółkami akcyjnymi. W kończącym się półroczu ich liczba spadła r/r, jednak ich udział w rośnie, w ostatnich sześciu miesiącach było to już 10 proc.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9483

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 584697

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.