Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Colliers: Niszowe projekty przyszłością polskiego rynku nieruchomości handlowych

Property News 14 maja 2013 09:05

Pod koniec 2013 roku łączna podaż powierzchni handlowej w Polsce może wynieść prawie 10 mln mkw. Stopień rozwoju rynku jest już wysoki, co wiąże się z koniecznością poszukiwania nowych okazji ze strony inwestorów. - Na pewno pojawią się kolejne większe galerie handlowe, jednak w przyszłości możemy mieć do czynienia raczej z mniejszymi, specjalistycznymi obiektami handlowymi, dopasowanymi do konkretnej grupy odbiorców - mówi w rozmowie z Propertynews.pl Agnieszka Winkler, Senior Analyst, Research and Consultancy Services, Colliers International.

Obecnie podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wynosi blisko 9,3 mln mkw. Według prognoz, 2013 rok będzie charakteryzował się wysokim przyrostem nowej podaży na poziomie ok. 650 tys mkw., co jest jednym z lepszych wyników w historii polskiego rynku handlowego. Wynika to z kilku dużych projektów handlowych, które mają zostać ukończone w bieżącym roku (m.in. Poznań City Center w Poznaniu, Galeria Bronowice w Krakowie, Galeria Katowicka w Katowicach, czy rozbudowane centrum handlowe Wzgórze w Gdyni). Natomiast spodziewamy się znacznego zahamowania tempa przyrostu nowej podaży w kolejnych latach. Wynika to m.in. ze stopnia rozwoju polskiego rynku handlowego, na którym działa już wiele ciekawych obiektów ze zróżnicowaną ofertą handlową.

Jak oceniają Państwo perspektywę rozwoju branży centrów handlowych na najbliższe lata? Czego możemy się spodziewać przy dynamicznie zmieniającej się sytuacji rynkowej?

Konkurencja między działającymi centrami handlowymi jest bardzo wysoka i stopniowa zwiększa się rozdźwięk między najlepszymi obiektami na rynku a centrami starszej generacji. W związku z tym, w najbliższych latach rynek handlowy stanie przed wyzwaniem odpowiedniego przystosowania starszych obiektów handlowych do zmieniających się realiów i rosnących wymagań klientów. Obiekty te wymagać będą modernizacji, przebudowy, zmiany profilu czy miksu najemców, żeby znaleźć swoją niszę na rynku.

Niestety, na skutek wysokiej konkurencji spodziewać się można pewnego wzrostu pustostanów na wybranych rynkach.

Kolejnym aspektem będzie wzbogacanie oferty centrów handlowych o dodatkowe funkcje, które będą przyciągać odwiedzających, szczególnie z zakresu rozrywki i rekreacji. Przykładem może być oddany w 2012 r. Outlet Park Szczecin - jest pierwszym centrum wyprzedażowym, w którym znajduje się kino.

Jakie potencjalne lokalizacje w Polsce są wciąż niewykorzystane, jeśli chodzi o projekty handlowe? Do jakiego rodzaju projektów należy przyszłość rynku?

Ostatnio obserwujemy duże zainteresowanie deweloperów wschodnimi rejonami Polski, szczególnie takimi miastami jak Lublin i Białystok, w których kilka projektów znajduje się w fazie realizacji lub planowania. Co interesujące, na rynkach tych planowane są również centra wyprzedażowe, do tej pory nieobecne w tej części kraju.

Nadal zapotrzebowanie na nowoczesną powierzchnię handlową odnotowywane jest w Warszawie. W stolicy brakuje centrów handlowych m.in. na Białołęce, Bielanach, czy Wilanowie.

Czytaj więcej: propertynews.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    6,49

  • Śr

    3,53

  • Min

    2,48

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9629

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.