Colliers: W 2015 roku wzrośnie podaż nowoczesnej powierzchni handlowej

www.portalspozywczy.pl 16 lutego 2015 20:12

Na koniec 2014 r. całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniosła blisko 10,4 mln mkw. Pod względem nowej podaży dominowały małe miasta. Do użytku oddano centra handlowe o łącznej powierzchni 451 tys. mkw., z czego blisko połowa wzbogaciła zasoby wschodniej Polski - wynika z raportu Colliers International podsumowującego rynek handlowy w 2014 r.

Poziom nasycenia nowoczesną powierzchnią handlową w Polsce wynosi obecnie 269 mkw. na 1000 mieszkańców. Wśród ośmiu głównych aglomeracji najwyższą wartość tego wskaźnika odnotowano we Wrocławiu (765 mkw. na 1 tys. mieszkańców), a pośród miast regionalnych w Lublinie (773 mkw. na 1 tys. mieszkańców).

Rok 2014 r. pod względem nowej podaży zdominowały małe miasta (o populacji poniżej 100 tys. mieszkańców). Znalazło się w nich aż 46 proc. nowo dostarczonej powierzchni. Udział największych aglomeracji wyniósł zaledwie 11 proc. Z danych Colliers wynika, że pod względem nowych projektów rok 2014 zdecydowanie należał do tzw. ściany wschodniej.

- W minionym roku zmaterializowało się zainteresowanie deweloperów miastami ściany wschodniej, gdzie oddano do użytku osiem centrów handlowych o łącznej powierzchni 220 tys. mkw. GLA. To właśnie w Lublinie, Olsztynie i Siedlcach otwarto największe centra handlowe 2014 roku. Są nimi: Felicity (75 tys. mkw.), Galeria Warmińska (41,5 tys. mkw.) i Galeria Siedlce (34 tys. mkw.). Nowe obiekty handlowe powstały również w Ostrołęce, Ełku, Białej Podlaskiej i Chełmie. Potencjał tych lokalizacji dostrzegli też deweloperzy centrów wyprzedażowych, którzy zbudowali swoje obiekty w Lublinie (Outlet Centre Lublin) i Białymstoku (Outlet Białystok) - komentuje Katarzyna Michnikowska, starszy analityk w Dziale Doradztwa i Badań Rynku w Colliers International.

Jaka przyszłość czeka rynek handlowy w Polsce? Na koniec grudnia 2014 r. w budowie znajdowało się ok. 770 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Rozbudowy stanowiły 18 proc. W 2015 roku spodziewane są otwarcia kolejnych inwestycji handlowych na tzw. „ścianie wschodniej" takich, jak: Galeria Jurowiecka i Outlet Center Białystok oraz Tarasy Zamkowe w Lublinie. To pokazuje, że zainteresowanie deweloperów miastami o populacji poniżej 100 tys. mieszkańców nie słabnie. Colliers obserwuje natomiast „powrót" do gry największych aglomeracji, w których znajduje się 46 proc. powierzchni nowo powstających centrów handlowych.

Colliers szacuje, że w 2015 r. wzrost podaży będzie wyższy niż w 2014 r. roku i osiągnie poziom ok. 600 tys. mkw. Do największych otwarć planowanych na 2015 r. należą m.in.: Zielone Arkady w Bydgoszczy (51 tys. mkw.), Sukcesja w Łodzi (46 tys. mkw.) czy Tarasy Zamkowe w Lublinie (38 tys. mkw.).

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,49

  • Śr

    2,63

  • Min

    1,85

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8658

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 563358

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.