Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Czeka nas kilka lat walki o ostatnie dobre lokalizacje handlowe

Property News 27 lutego 2013 09:38

Nadpodaż powierzchni handlowej w niektórych polskich miastach, walka o zdobycie najlepszych najemców, odkrycie nowych możliwości, jakie dają inwestorom dworce PKS i PKP oraz rewolucja w pojmowaniu roli centrów convenience - to zdaniem prezesa Dekada Realty, Aleksandra Walczaka, czynniki decydujące o przemianach polskiego rynku centrów handlowych.

Pod niektórymi względami ten rok mógłby zostać uznany za przełomowy dla branży. Mam tu na myśli efekt nadpodaży powierzchni handlowej w takich miastach, jak Kielce czy Rzeszów, wynikający z otwarcia kilku dużych obiektów handlowych. Spowoduje to, że na rynku pojawi się "czynnik samoregulacji", a nowe obiekty nie będą już tak szybko powstawać.

Jednocześnie, wzrastający wskaźnik pustostanów zaowocuje walką o najemców. Warto zauważyć, że do 2012 roku wszystkie nowe obiekty handlowe, nawet te z błędami w projektach, były przeważnie wynajmowane w całości. Od 2012 roku rozpoczęło się porządkowanie sytuacji rynkowej.

Kolejnym wydarzeniem jest powstawanie centrów komunikacyjno-handlowych połączonych z dworcami PKP w Katowicach czy Poznaniu oraz mniejszych obiektów z dworcami PKS. To coraz większy rynek, tym bardziej, że połączenie funkcji komunikacyjnej i komercyjnej pozwala na lepsze zarządzanie i utrzymywanie tego typu obiektów użyteczności publicznej. Dekada Realty ma również kilka takich projektów.

Także w tym roku zauważono, że centra convenience to tak naprawdę odrębny sektor rynku, który uzupełnia istniejące obiekty wielkomiejskie. Dają one dostęp ludziom z mniejszych miast i osiedli do sklepów dotychczas daleko zlokalizowanych. Formuła ta dojrzała i mnóstwo firm zaczyna realizować takie projekty.

Jak na tle tej rosnącej konkurencji przedstawia się działalność Dekady?

Polska nie jest małym krajem, gdzie realnie można obawiać się konkurencji. Można tu wybudować naprawdę dużo tego typu obiektów. Nie chcemy jednak realizować dziesiątek galerii, bo stawiamy na jakość. Staramy się, by nasi najemcy mogli urządzać swoje punkty tak jak w dużych obiektach, przy uwzględnieniu cech charakterystycznych dla tego typu projektów, jak np. wejścia z ulicy. Poza tym pracujemy nad tym, by nasze centra były jak najtańsze w budowie i eksploatacji, bo to też oznacza niższe koszty najmu.

Coraz częściej zdarza się jednak, że konkurujemy bezpośrednio z inną firmą działającą na tym rynku o działkę inwestycyjną. To oznacza, że rynek w końcu zostanie zabudowany takimi obiektami.

W jaki sposób taka sytuacja wpłynie na działalność firmy?

Myśleliśmy początkowo, żeby zrealizować kilkanaście galerii. W tej chwili mamy 6 oddanych obiektów, kolejne 7 jest w przygotowaniu, z których 3 wystartują w tym roku. Jest szansa, że zostaną otwarte jeszcze w 2013 roku, a kolejne 3 w 2014 roku.

Czytaj więcej: propertynews.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,99

  • Śr

    3,52

  • Min

    2,54

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9231

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.