Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Cztery największe sieci w Polsce mają 33 proc. udziałów w rynku (analiza)

Autor: dlahandlu.pl na podstawie agencji Melting Pot 9 marca 2016 13:16

Największe cztery sieci w Polsce mają jedynie 33 proc. udziałów w rynku. Dla porównania we Francji jest to 68%, a w Wielkiej Brytanii aż 72 %. Prowadzi to do morderczego wyścigu cen, promocji i ofert - czytamy w analizie agencji Melting Pot.

Konkurencja na rynku jest szalona, konsument jest zadowolony, ale sieci nie tak bardzo. Wskaźniki rentowności są na bardzo niskim poziomie.

Z raportu przygotowanego przez KPMG wynika, że w 2013 roku rentowność netto 9 z 15 największych sieci detalicznych nie przekroczyła 1 %. To, co robiły dyskonty w następnych latach na pewno nie pomogło branży.

Dlatego sieci coraz bardziej się do siebie upodabniają. Zarówno na poziomie lokalizacji, formatów, jak i ceny oraz jakości.

Gracze, którzy w pierwszej kolejności budowali mocne postrzeganie przystępności cenowej, a następnie konsekwentnie dobudowywali postrzeganie jakościowe (Lidl, Biedronka), są dziś w lepszej sytuacji niż delikatesy jak Alma czy Piotr i Paweł, które przechodzą odwrotną drogę (od zawsze wysoka jakość, teraz w niskiej cenie). Bo w stosunku jakości do ceny to cena jest wciąż ważniejsza. Ale jakość powoli traci swoją unikalność.

Z drugiej strony, na tak płaskim cenowo rynku jakość znów zacznie zyskiwać na znaczeniu. Rosnąca liczba konsumentów usatysfakcjonowanych na poziomie cenowym coraz większą wagę zacznie przykładać do wartości, jaką w tej cenie otrzyma. Zarówno na poziomie produktu, jak i całkowitego doświadczenia zakupowego. Dowodzą tego m.in. dynamiczny rozwój sieci convenience oraz rosnący nacisk czołowych sieci na wygodę, szybkość i łatwość zakupów, rozwój e-kanału sprzedaży.

Obecnie według badania OC&C najważniejszym czynnikiem wyboru sklepu jest bliskość domu lub pracy (33 %). W takie sytuacji rośnie znaczenie sklepów franczyzowych i zakupów przez internet.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • Drogerie 2016-03-09 21:37:51

    Karol wcale się nie dziwię. Jest wiele hurtowni, które oferują znacznie lepsze niż hale typu sieć , którą wymieniłeś itp. Podobnie jest w detalu. Wiele sklepów ma lepsze ceny niż, np. w branży drogeryjnej, największa sieć ( nazwy nie będę wymieniał). Lecz problem polega na tym, że mimo mówi się o znaczeniu ceny i jakości obsługi - ten przypadek pokazuje klienta całkowicie wpatrzonego w reklamę. A reklama, jak reklama - omamić potrafi

  • Karol 2016-03-09 14:53:32

    Mam wrażenie, że z podobną sytuacją co do postrzegania oferty cenowej mamy do czynienia na rynku hurtowym - ostatnio okazało się, że moja lokalna hurtownia ma ceny lepsze niż Selgros, a co lepsze moja hurtownia zaczyna już sprzedaż przez internet

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,49

  • Śr

    1,52

  • Min

    0,68

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9469

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.