Czy zamknięcie dyskontu Jack's przez Tesco to sygnał ostrzegawczy dla niemieckich detalistów?

Autor: dlahandlu.pl za Retail Gazette 8 października 2019 10:55

Choć Wielka Czwórka (Tesco, Asda, Sainsbury's, Morrisons) nadal dominuje na brytyjskim rynku spożywczym, niemieccy dyskonterzy, Aldi i Lidl, konsekwentnie zdobywają w nim udziały. Czy zamknięcie dyskontu Jack's przez Tesco to sygnał ostrzegawczy dla niemieckich detalistów? - zastanawia się Retail Gazette.

Niemieckie dyskonty są obecne w Wielkiej Brytanii od lat 90-tych XX wieku, ale stosunkowo niedawno ich obecność zaczęła być odczuwalna dla rodzimych detalistów spożywczych.  Tym bardziej, że od czasu referendum w sprawie Brexitu, a następnie uderzenia w funta, konsumenci zaczęli szukać tańszych alternatyw, ponieważ koszty życia wzrosły.

W rezultacie zarówno Aldi, jak i Lidl zostały uznane za najszybciej rozwijające się sklepy spożywcze w Wielkiej Brytanii. Nie tak dawno temu Aldi wyprzedził Co-oop i stał się piątym co do wielkości sprzedawcą detalicznym w Wielkiej Brytanii pod względem udziału w rynku. Z kolei Lidl wyprzedził sieć Waitrose i zajmuje aktualnie siódme miejsce w rankingu.

Według najnowszych danych Kantar Worldpanel, dotyczących udziału w rynku spożywczym , sektor wrócił do wzrostu, a sprzedaż wzrosła o 0,5 procent. Jednak sprzedaż w sklepach Wielkiej Czwórki spadła. Tymczasem Lidl wygenerował największy wzrost sprzedaży, o 9,2 proc., zwiększając swój udział w rynku do 6 proc.

Aldi i Lidl wykorzystują obecny impet na swoją korzyść, otwierając ponad 700 sklepów w Wielkiej Brytanii i 50-70 nowych oddziałów każdego roku. Ponadto Aldi jasno deklaruje, że jego celem jest posiadanie około 1200 sklepów do 2025 r.

Ich szybki wzrost spowodował, że Tesco uruchomiło własny format dyskontowy  o nazwie Jack's, aby spróbować odzyskać klientów utraconych na rzecz niemieckich sklepów spożywczych. Lider miał nadzieję otworzyć od 10 do 15 sklepów w Wielkiej Brytanii w ciągu sześciu miesięcy. Jednak gdy Tesco pod koniec ubiegłego miesiąca zamknęło pierwszy sklep Jack's w Rawtenstall, pojawiły się pytania, czy wciąż jest popyt na kolejne sklepy w tym formacie.

Zdaniem ekspertów, zamknięcie placówki Jack's nie było dużą niespodzianką, a problem leży po stronie Tesco. - Aldi i Lidl mają tendencję do wchodzenia na rynek z blokami sklepów - otwierają ich od 15 do 20 w tym samym czasie, aby upewnić się, że łańcuch logistyczny i dostaw może temu podołać, ale także maksymalizują w ten sposób wpływ wprowadzenia marki na rynek. Tesco chciało przetestować nowy format, stąd zachowawcze podejście - uważa Steve Burt, ekspert ds. handlu detalicznego i prof. Uniwersytetu w Stirling.

 Zamykając sklep  Jack's Tesco podało, że klienci chcieli powrotu brandu Tesco.

Już 4-5 listopada w Warszawie największa konferencja dedykowana sektorowi spożywczemu i handlowemu w Polsce: 20 sesji tematycznych, 120 prelegentów, ponad 1000 uczestników. Zarejestruj się teraz!

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8095
Ilość aktualnych ofert: 477360

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.