Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Deflacja i tanejąca żywnośc uderzają w sieci handlowe

Autor: wyborcza.biz 29 stycznia 2015 09:37

W sieci uderzają deflacja i taniejąca żywność: w październiku o 2,4 proc., w listopadzie o 2,7 proc., a w grudniu o 3,5 proc. Trwa wojna cenowa, klienci chcą kupować głównie w promocjach - czytam w wyborczej.biz.

Delikatesy w Polsce mają teraz lekko. Ich klientami są głównie zamożne kobiety w wieku 30-50 lat. A ta grupa odwiedza te sklepy nieco rzadziej. Efekt? Rok temu jedna akcja Alma Market kosztowała blisko 37 zł. Teraz jest to niespełna 14 zł. W III kwartale tego roku Alma miała 12 mln zł straty na działalności operacyjnej.

Alma mocno eksponuje w reklamach swoją markę własną Food&Joy i niskie ceny. Sieć zmniejszyła koszty ochrony (kilka milionów oszczędności rocznie) oraz układ regałów w sklepach. Pierwsze efekty wprowadzanych zmian powinny być widoczne w tym roku.

Handel się zmienił. Sklepy zapętliły się w cenowej wojnie. Sprzedaż największej sieci w kraju, portugalskiej Biedronki, owszem, wzrosła w całym ubiegłym roku o ponad 9 proc., do niemal 8,5 mld euro. Rośnie jednak głównie dzięki otwieraniu nowych sklepów (w 2014 przybyły jej 194 nowe punkty) - podaje wyborcza.biz.

O kondycji sieci handlowej najwięcej mówi jednak tzw. wskaźnik LFL. To porównanie sprzedaży w tym samym sklepie teraz i przed rokiem. W 2011 roku Biedronka mogła się pochwalić 20-proc. wzrostem LFL.

W czwartym kwartale ubiegłego LFL Biedronki wzrósł o... 0,3 proc. Mimo to portugalska giełda wyniki przyjęła z entuzjazmem. Jedna akcja właściciela Biedronki kosztuje 10 euro, a jeszcze jesienią było to niewiele ponad 7 euro za akcję.

Słabe są wyniki brytyjskiego Tesco. Przez sześć świątecznych tygodni sprzedaż LFL w polskich sklepach zmalała o 1,2 proc. W trzecim kwartale ich roku obrotowego (jest liczony inaczej niż kalendarzowy) aż o 2,5 proc.

Niewielki wzrost LFL (sieć nie podaje jak duży) w czwartym kwartale odnotował Carrefour, który po latach marazmu zaczyna wracać do formy.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • patriota 2015-01-31 15:06:58

    Dlatego jak kupować to w polskich sklepach. Bliżej od Polomarketu mam biedronkę, ale wybór jest oczywisty. Wolę dojechać do polo.

  • qwe 2015-01-30 10:55:16

    Najpierw trzeba być słabym. Polskie sklepy nie mają łatwo, konkurując z zagranicznymi sieciami, ale obronią się.

  • spar 2015-01-29 20:13:07

    słabi się wypier..... właśnie Alma, Intermarche,Polomarket, Piotr i Paweł.Reszta wyjdzie z tego poobijana

ZOBACZ WSZYSTKIE (4)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9592

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 553718

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.