Deklaracje o odejściu od jaj "trójek" padły zbyt pochopnie?

www.portalspozywczy.pl 15 października 2019 08:57

Deklaracje o odejściu od jaj "trójek" padły zbyt pochopnie? fot. shutterstock

W latach 2016-17 największe sieci handlowe w Polsce pod naciskiem organizacji prozwierzęcych ogłosiły, że zrezygnują ze sprzedaży jaj z chowu klatkowego do 2025 roku. Dwa lata po tej decyzji branża ma poważne wątpliwości czy terminu uda się dotrzymać, zwłaszcza, że według danych jaja z chowów alternatywnych wcale nie wypierają z rynku najtańszych "trójek".

Jako pierwszy na rezygnację z jaj „trójek” jesienią 2016 r. zdecydował się Lidl. W pierwszym półroczu 2017 roku jego śladem poszły Auchan, Piotr i Paweł, Biedronka, Carrefour, Netto, Aldi, Lidl, Tesco, Kaufland, Intermarche, Makro i Stokrotka. Zachowanie detalistów wzbudziło niepokój wśród krajowych producentów jaj, którzy wciąż w blisko 90 procentach funkcjonują w oparciu o system klatkowy.Według danych Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz w 2018 roku mieliśmy zarejestrowanych w Polsce 48,5 mln stanowisk dla kur nieśnych, z czego klatki stanowiły 41 mln (84,5 proc.), ściółka – 5,4 mln (11,2 proc.), a wolny wybieg – 1,7 mln (3,6 proc.). 

Potencjał produkcji alternatywnej (ściółkowej i wolnowybiegowej) się zwiększa i od 2013 r. wzrósł o 2,8 mln stanowisk (+ 60 proc.). Analiza inwestycji w latach 2013-2018 pokazuje, że w chowie ściółkowym zwiększyliśmy pogłowie kur z 3,9 mln do 5,4 mln (+38,5 proc.), a w chowie wolny wybieg, z 0,7 mln do 1,7 mln (+143 proc.).

Co ciekawe, inwestycje alternatywne nie wypierają z rynku jaj klatkowych. Produkcja w klatkach wciąż pozostaje w trendzie wzrostowym - w 2013 roku mieliśmy 32,9 ml stanowisk, a w 2018 roku już 41 mln.

30 września 2019 r. organizacja Compassion in World Farming opublikowała drugi europejski raport EggTrack, który pokazuje postępy firm w wypełnianiu zobowiązań dotyczących wycofywania jaj z hodowli klatkowej do 2025 r.

W raporcie dla Polski stwierdzono m.in., że choć wiele firm działających w Polsce zobowiązało się do rezygnacji z używania jaj klatkowych do 2025 r., to pozostają one w tyle za resztą Europy jeśli chodzi o informowanie o postępach w realizacji tych zobowiązań. Według CIWF żaden ze sprzedawców detalicznych działających w Polsce nie informuje o postępach w realizacji zobowiązań na 2025 r. w przeciwieństwie do reszty Europy, gdzie sektor detaliczny przoduje w zakresie postępów w realizacji zobowiązań.

Dlaczego sieci nie chwalą się postępami w odchodzeniu od jaj klatkowych? W branży nie brak głosów, że odpowiada za to m.in. niższy niż zakładano popyt na jaja z chowów alternatywnych. Postanowiliśmy potwierdzić tę informację u organizacji branżowych i producentów.

W ocenie Katarzyny Gawrońskiej, dyrektor Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz popyt na jaja alternatywne nie został przez sieci handlowe i segment HoReCa w ogóle oszacowany, a deklaracje o odejściu od jaj "trójek" padły zbyt pochopnie na skutek zewnętrznej presji.


WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    13,99

  • Śr

    7,66

  • Min

    4,99

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7970
Ilość aktualnych ofert: 489369

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.