PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: EY
  • Partner portalu

Deloitte: Polacy w zakupach wciąż mniej omnikanałowi niż Europejczycy

Autor: dlahandlu.pl 20 listopada 2019 13:10

Deloitte: Polacy w zakupach wciąż mniej omnikanałowi niż Europejczycy Fot. Shutterstock

Badanie „Zakupy świąteczne 2019” firmy Deloitte pokazało, że z roku na rok udział sklepów stacjonarnych jako miejsca zakupów przedświątecznych spada, jednak wciąż jest wysoki. Polscy konsumenci są bardziej spolaryzowani pod względem miejsca robienia zakupów – kupują albo w kanale internetowym albo w sklepie stacjonarnym. Natomiast Europejczycy korzystają z obu kanałów równocześnie.

Jak pokazuje dwudziesta druga edycja międzynarodowego badania przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte, w tym roku na prezenty, żywność, podróże oraz spotkania z najbliższymi zamierzamy przeznaczyć średnio 1 521 zł, czyli o 5 proc. więcej niż wydaliśmy rok temu.

Na prezenty wydamy 547 zł, czyli o 6,5 proc. więcej niż wydaliśmy w 2018 roku. Artykuły spożywcze pochłoną 524 zł (o 7,8 proc. więcej), a spotkania towarzyskie 126 zł (o 1 proc. więcej.). Wydatki na podróże nie zmienia się rok do roku i wyniosą 324 zł.

Zdaniem przedstawicieli firmy Deloitte, znaczny wzrost wydatków na żywność to efekt zarówno wzrostu cen, jak i wzrostu konsumpcji. To efekt między innymi dobrych nastrojów konsumenckich - od trzech lat ok. 70 proc. badanych w ankiecie Polaków ocenia obecny stan gospodarki pozytywnie lub neutralnie, co jest powyżej średniej w Europie (64 proc.). 73 proc. Polaków uważa ponadto, że ich sytuacja finansowa poprawiła się lub jest na tym samym poziomie co w poprzednim roku.

Polacy zadeklarowali w badaniu, że 68 proc. prognozowanych wydatków poniosą w sklepach stacjonarnych. Będzie to 1.032 zł, czyli o 6,1 proc. więcej niż w 2018 roku (972 zł). Natomiast w kanale online wydadzą 489 zł, czyli o 2,7 proc. więcej niż rok wcześniej (477 zł).

Z kolei średnio w Europie wydatki w kanale offline wzrosną o 2,6 proc., a w kanale online – o 4,8 proc.

- Większy niż średnia w Europie wzrost kanału offline w Polsce może wynikać ze struktury wydatków. Polacy więcej niż Europejczycy wydadzą na żywność, licząc w proporcji do wydatków ogółem. Tymczasem żywność kupowana jest głównie w sklepach stacjonarnych – tłumaczy Agnieszka Szapiel, menedżer w dziale konsultingu Deloitte. Drugim czynnikiem mającym wpływ na te różnice jest inflacja.

Badanie firmy Deloitte pokazało także, że udział sklepów stacjonarnych jako miejsca zakupów przedświątecznych z roku na rok spada. W 2017 roku 62 proc. ankietowanych deklarowało, że zamierza kupować głównie w sklepach stacjonarnych. W 2018 roku było to już 58 proc. a w tym roku 50 proc. Tymczasem średnia dla Europy w 2019 roku wynosi 65 proc.

Europejczycy częściej natomiast robią zakupy w sklepach nie posiadających żadnego punktu stacjonarnego. Deklaruje tak obecnie 51 proc. osób, podczas gdy w 2018 roku 42 proc. W Polsce w sklepach bez punktu stacjonarnego zamierza kupować zaledwie 28 proc. osób, a odsetek ten wzrósł z 25 proc. rok temu.


WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7520
Ilość aktualnych ofert: 501740

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.