Dino, Biedronka, Lidl, Stokrotka - wielka czwórka polskiego handlu

Autor: dlahandlu.pl, PB 27 lutego 2019 18:56

Dino, Biedronka, Lidl, Stokrotka - wielka czwórka polskiego handlu fot. materiały prasowe

W najbliższym czasie szanse na wzrost liczby sklepów, sprzedaży i udziałów rynkowych mają sieci sklepów o małej powierzchni sprzedaży, ok. 400 mkw. Wynikać to będzie ze zmieniających się oczekiwań konsumentów, którzy chcą szybkich i wygodnych zakupów blisko domu.  Analitycy są zgodni, że w wyścigu o portfele klientów i udziały rynkowe przewagę będą miały takie sieci jak: Dino, Stokrotka, Biedronka i Lidl.

Czoło peletonu: Dino i Biedronka

Analitycy LZ Retailytics oceniają, że zdecydowanym liderem polskiego rynku detalicznego w najbliższych latach będą sklepy typu proximity – niewielkie supermarkety otwierające się w dogodnych lokalizacjach (ang. proximity to bliskość, sąsiedztwo). Jak wynika z najnowszej analizy LZ Retailytics, na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej zdecydowana większość nowo powstających sklepów stanowią małe formaty sprzedaży detalicznej. Ponad 70 proc. nowej powierzchni sprzedaży w 2018 r. stanowiły placówki o powierzchni mniejszej niż 400 mkw. 

Zdaniem autorów analizy, w  porównaniu z poprzednimi latami szyldy sklepów convenience i proximity, takie jak Dino stale zwiększają swój zasięg, wyprzedzając trendy rynkowe. - Biorąc pod uwagę siłę nabywczą w Europie Środkowej i Rosji, możemy spodziewać się silniejszego przesunięcia w kierunku koncepcji supermarketów w przyszłości. W tym samym czasie będziemy świadkami zmian zachodzących w sklepach osiedlowych, które będą jeszcze lepiej opowiadać na potrzeby konsumentów, stawiając na wygodę zakupów – dodają analitycy LZ Retailytics.

Według wyliczeń tej firmy, w ciągu trzech lat, do 2018 roku, sieci Dino, Delikatesy Centrum, Polomarket i Stokrotka otworzyły łącznie 720 placówek. Oznacza to, że na każdy nowo otwarty nad Wisłą dyskont przypadały dwa nowe supermarkety. LZ Retailytics oczekuje, że wskaźnik ten wzrośnie do 2,8 w 2022 roku. Dlatego sieci proximity to wschodzące gwiazdy polskiego rynku detalicznego. - Podczas gdy w przeszłości badania rynkowe prawie jednogłośnie podkreślały znaczenie ceny jako najważniejszego kryterium zakupu, konsumenci faworyzowali dyskonty. Teraz ich decyzje zakupowe stają się coraz bardziej złożone. Rosnące dochody, a także zwiększona świadomość konsumentów, wprowadzają do ich wyborów takie aspekty, jak jakość produktów, wygoda zakupów, bliskość sklepu – ocenia analitycy.

Dane LZ Retailytics pokazują, że supermarkety proximity zwiększą swój udział w rynku z 6,1% w 2017 r., do 8,6% w 2022 r. W tym samym czasie udział dyskontów wzrośnie z 29,3% do 33,7%.

Fakty zdają się potwierdzać te opinie. W 2018 r. spółka Dino Polska otworzyła 202 nowe markety wobec 147 rok wcześniej, co oznacza wzrost o 37% rok do roku. W ciągu trzech ostatnich lat sieć podwoiła liczbę swoich marketów, których obecnie jest już niemal tysiąc. Po trzech kwartałach 2018 r. sieć Dino osiągnęła 4,3 mld zł przychodów, co oznacza wzrost rok do roku o 32 proc. Wzrost lfl wyniósł 12,4 proc.


  • kknd 2019-02-28 19:01:40

    jaką rentowność może przynieść sieci Dino nowo otwarty sklep Dino we wsi Kołodziejewo ludności: 816 mieszkańców? ile będzie się zwracała ta inwestycja?

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7998
Ilość aktualnych ofert: 475104

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.