Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Dino może zmienić właściciela w ciągu roku-dwóch

www.portalspozywczy.pl 24 stycznia 2014 18:36

Dino może zmienić właściciela w ciągu roku-dwóch

W ciągu najbliższych kilku lat można spodziewać się jeszcze kilku znaczących transakcji przejęć na rynku handlu. Będzie to związane między innymi z wychodzeniem z inwestycji funduszy typu private equity i rosnącą konkurencją - ocenia Krzysztof Badowski, partner zarządzający w Roland Berger.

- Kilku większych transakcji można jeszcze się spodziewać w najbliższych latach, choćby dlatego, że rynek cały czas jest dość mocno rozdrobniony, a także dlatego, że sporo aktywów pozostaje w rękach funduszy private equity, których strategie inwestycyjne opierają się nie tylko na wzroście organicznym, ale też na przejęciach - mówi Krzysztof Badowski w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl.

- Wiele funduszy, jak Enterprise Investors, Mid Europa, Advent, Argus czy Resource Partneres, są zaangażowani w tym segmencie. Sektor jest interesujący, prawdopodobnie większość funduszy myśli o tym, by skokowo zwiększyć skalę swoich aktywów - dodaje.

Jego zdaniem, wcześniej czy później aktywa pozostające w funduszach trafią na rynek, bo nie są to inwestorzy strategiczni, więc nie będą chcieli ich trzymać w nieskończoność. Jak podkreśla, niektóre aktywa pozostające obecnie w rękach funduszy są bardziej dojrzałe do wyjścia na rynek i takie, które są relatywnie "świeże" w portfelach funduszy.

- Aktywem, które już od dłuższego czasu pozostaje w portfelu funduszu private equity i ma wystarczającą skalę by transakcja była zauważalna, kiedy się wydarzy, jest Dino, sieć znajdująca się w rękach Enterprise Investors. Jeśli chodzi o Żabkę, to wydaje mi się, że nie jest to jeszcze czas wyjścia funduszu z tej inwestycji. Przeciwnie, myślę, że Mid Europa Partners jeszcze nie powiedział ostatniego zdania i pewnie rozgląda się za dodatkowymi celami, co było widać po zagorzałej potyczce z Adventem o Eko Holding - ocenia ekspert.

I dodaje, że nie jest wykluczone, iż Dino może zmienić właściciela w ciągu najbliższego roku lub dwóch.

- Dino może być potencjalnie dojrzałe do transakcji w ciągu 12-24 miesięcy. Natomiast Eko Holding jest od niedawna w portfelu funduszu Advent. Z kolei Żabka prawdopodobnie jeszcze dwa-trzy lata może spokojnie pobyć w portfelu Mid Europa - spekuluje partner Roland Berger. Ekspert wymienia także sieci pozostające w polskich rękach. Chodzi o takie aktywa jak Polomarket, Stokrotka, Piotr i Paweł. - One też wcześniej czy później mogą pojawić się jako cel akwizycji, bo różnica skali między największymi graczami, a graczami średniej wielkości będzie się powiększać. Proszę zwrócić uwagę na skalę działalności Biedronki i jej nowe plany strategiczne, wejścia w nowy format, a także na skalę transakcji Auchan z Realem - mówi Krzysztof Badowski.

Jego zdaniem, inwestorzy cały czas się interesują aktywami detalicznymi. Wystarczy przypomnieć próbę sprzedaży Stokrotki, która wzbudziła ogromne zainteresowanie zarówno inwestorów strategicznych, jak i finansowych. - Aktywów o odpowiedniej skali jest coraz mniej, więc zainteresowanie poszczególnych graczy, którzy chcą konsolidować ten rynek będzie skupiało się na ograniczonej liczbie sieci. Największe to Polomarket i Stokrotka, myślę, że wszyscy potencjalni inwestorzy zgłaszają się do nich z zapytaniami, regularnie co kilka miesięcy, czy przypadkiem nie zmienili zdania i nie chcą się sprzedać - ocenia ekspert.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    9,49

  • Śr

    6,88

  • Min

    5,78

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9393

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.