Dino vs. Biedronka. Która spółka lepiej rokuje?

Autor: dlahandlu.pl za SII 5 kwietnia 2019 10:04

Dino vs. Biedronka. Która spółka lepiej rokuje? fot. materiały prasowe Biedronka/Dino

Kapitalizacja Jeronimo Martins, do którego należy m.in. sieć sklepów Biedronka jest tylko niespełna trzykrotnie wyższa od kapitalizacji Dino Polska, właściciela sieci sklepów Dino. Jeżeli porównamy zysk netto za 2018 rok okaże się jednak, że polska spółka zarobiła ponad 5-krotnie mniej niż jej portugalski konkurent - czytamy w opracowaniu Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych, które postanowiło porównać detalistów.

Jak podaje SII, według kursu akcji obu spółek wyznaczonych na koniec środowej sesji, kapitalizacja Dino Polska wynosi 12,941 mld zł, a Jeronimo Martins 8,565 mld euro, czyli około 36,828 mld zł (przy kursie EUR/PLN wynoszącym 4,30). Zatem kapitalizacja portugalskiej spółki jest 2,8-razy wyższa. W przypadku przychodów, firma z Portugalii osiągnęła w 2018 roku 17,337 mld euro, co w przeliczeniu daje wartość niespełna 13-krotnie większą od przychodów polskiej spółki. Zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej Dino Polska wyniósł w ubiegłym roku 307,554 mln zł, wobec 401,044 mln euro zysku właściciela sieci sklepów Biedronka.

Podobną relację w stosunku do tego, jak wygląda to w przypadku przychodów i zysku netto, przedstawiają dane bilansowe Jeronimo Martins i Dino Polska. Wartość aktywów trwałych portugalskiej spółki jest nieco ponad 8-krotnie wyższa od wartości aktywów trwałych spółki z GPW. W przypadku kapitału własnego, wartość jest wyższa 6-krotnie na korzyść właściciela Biedronki. SII podaje, że porównując obie spółki za pomocą podstawowych wskaźników, korzystniej wypada Jeronimo Martins. P/E, czyli relacja ceny rynkowej akcji spółki do wartości jej zysku netto za ostatnie cztery kwartały przypadającego na jedną akcję wynosi 21,36, natomiast analogiczny wskaźnik dla Dino Polska jest prawie dwa razy wyższy i wynosi 42,08.

Analitycy SII wskazują, że akcje polskiej spółki wypadły natomiast lepiej w porównaniu stóp zwrotu. W ciągu ostatniego miesiąca walory Dino Polska zyskały aż 20 procent, tymczasem Jeronimo Martins może się pochwalić wzrostem o symboliczne 1,57 procent. Z kolei na przestrzeni ostatnich 6 miesięcy akcje polskiej spółki poszły w górę o prawie 40 procent, a właściciel sieci sklepów Biedronka zyskał niecałe 16 procent. W przypadku danych rocznych, firma notowana na GPW zyskała na wartości ponad 50 procent, a kurs akcji portugalskiej spółki zmalał o 5,6 procent.

Przypomnijmy, Jeronimo Martins Group zapowiedział uruchomienie w Polsce w tym roku 50 sklepów w mniejszych formacie (ok. 400-500 mkw.) Jak wynika z informacji, do których dotarł portal dlahandlu.pl, do 2028 roku mniejsze sklepy sieci będą stanowić jedynie 15 proc. całej powierzchni sprzedażowej Biedronki. Mniejszy format ma być dla sieci sposobem na konkurowanie z coraz silniejszym na rynku Dino.

Dino Polska szacuje wartość inwestycji w 2019 roku na ok. 850 mln zł. Chce otworzyć więcej sklepów niż w ubiegłym roku. Przypomnijmy, że budżet Biedronki na inwestycje w 2018 r. wynosił 372 mln euro (przeliczając po kursie 1 euro = 4,27 zł daje to kwotę ok. 1,58 mld zł), tak więc inwestycje Dino to połowa budżetu Biedronki.

Podobał się artykuł? Podziel się!

  • Jan 2019-04-06 11:49:05

    Codzienne odwiedzam. Oferta wystarczająca. Ceny dopasowane do rynku. Czysto, świeżo. Spełnienia w 100% mojej rodziny oczekiwania. Nie ma kolejek do kasy ogromnych. Obsługa w języku polskim!!! Uśmiechnięta.

  • aaafam 2019-04-06 07:02:26

    Byłeś ty kiedys w Dino? Te sklepy otwiera sie najcześciej na wioskach a zaopatrzenie mają jak w latach 90

  • Dino vs. Biedronka 2019-04-05 23:47:45

    ... bo cymbale Dino to polska sieć ale nie oddawana wiadomo, że my nie potrafimy swego wspierać...

ZOBACZ WSZYSTKIE (4)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6613
Ilość aktualnych ofert: 303040

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.